PROJE ÇALIŞMALARI NASIL YAPILIR?
Proje Nedir?
Proje, öğrencilerin gerçek yaşama benzer işler üzerinde, özgün bir ürün ortaya koymak
amacıyla yaptıkları bağımsız konu araştırmaları ve etkinliklerdir. Öğrenci merkezli olan bu
yöntemde öğretmen etkin değildir; sadece öğrenciye rehberlik etme ve değerlendirme görevini
üstlenebilir.
Proje Türleri
• Kısa Süreli Projeler: Birkaç saatlik ya da bir-iki haftalık projelerdir.
• Uzun Süreli Projeler: Birkaç aylık ya da uzun dönemli projelerdir.
• Eylem projeleri: Toplumdaki sorunların çözümüne yönelik projelerdir.
• Araştırma- İnceleme Projeleri: Belli bir konuda bilgi toplamayı ve toplanan bilgileri
çözümleyerek sunmaya yönelik projelerdir.
Proje Konusu
Öğrencilerin ilgilerini çekecek ve çözmeyi amaçladıkları her hangi bir problem proje
konusu olabilir:
• Mektup yazma, rapor yazma, okulda ya da başka bir yerde sergilemek amacıyla piyes
yazma,
• Okul dergisi çıkarma,
• Okulda çalışacak yeni eğitsel kollar kurma,
• Okul bahçesine ağaç dikme projesi,
• Her hangi bir ürün geliştirme projesi (yıl sonu partisi-bayramlar için kıyafet, pasta,
içecek tasarlama ve üretme)
• Bitki yetiştirme projesi,
• Kuşak çatışmasının ortadan kaldırılması projesi,
• Toplumdaki farklı şehirlerden göç etmiş insanların kaynaştırılması projesi,
• Çevredeki ağaç türlerinin adlarının ve özelliklerinin araştırılması ve sonuçları küçük
bir tabela haline getirilerek ağaçların görülebilecek bir kısmına asılması,
• Rönesans dönemini anlatan bir inceleme raporu hazırlama.
Projenin Aşamaları
1. Amacın Belirlenmesi
Bu aşamada, projede incelenecek olan konular, cevaplanması gereken sorular belirlenir.
Konu beyin fırtınası yoluyla sınıfta bulunabilir ya da öğretmen tarafından önerilebilir. Ancak konu
öğrencileri açmaza düşürmemelidir ve sorular da ona ait ve doğrudan olmalıdır.
2. Ölçütlerin Belirlenmesi
Projenin amacına ulaşabilmesi için ölçütleri öğretmen tarafından belirlenir.
3. Planlama
Gerekli Malzemenin Belirlenmesi
Hangi kaynaklardan yararlanılacağı, kimlerden yardım alınacağı ve projenin
tamamlanması için ihtiyaç duyulan diğer olanaklar belirlenir.
İzlenecek Yolun Belirlenmesi
Proje sırasında yapılacaklar sıralanır. Önce kaynakların okunması, konunun ana
hatlarının çıkarılması, uzmanlarla görüşme gibi işlemlerin sırası belirlenir. Bu aşamada
projenin nasıl sonuçlanacağını tartışmak ta gereklidir.
Zamanlama
Tahmini başlama ve bitiş süresi belirlenir. Bu yapılırken yapılacak işlerin tahmini
süresi göz önünde bulundurulur.
4. Araştırma ve Eylem
İstatistiksel bilgi toplanması, okuma, uzmanlarla görüşme, fotoğraf çekme, elde edilen
bilgilerin analizi bu aşamada gerçekleşecektir. Öğretmen bu aşamada sorularına cevap vererek
öğrencileri yönlendirebilir. Ancak çalışmayı yapmaktan tamamen öğrenciler sorumludur.
Proje Sunumu İçin Hazırlık
Projenin nasıl sunulacağı tasarlanır ve sunum uygun kişilerin gözetiminde denenerek geri
bildirim alınır.
6. Ürün ve Sunumu
Çalışmanın sonucu öğrencilerin bulgularını ve projenin aşamalarını göstermelidir. Projenin
ürünü bir rapor, sergi, seminer, resim, şiir vb. olabilir. Eğer yeterli zaman varsa sergi uygulamasıöğrencileri
motive edici özelliğe sahip olduğu için- tercih edilebilir. Bu durumda öğrenci ürününün
yanında durarak sorulan soruları cevaplandırabilir. Eğer zaman kısıtlıysa ürünler sınıfta elden ele
dolaştırılarak herkesin görmesi sağlanmalıdır.
7. Değerlendirme
Proje esnasında başvurulan becerilerin değerlendirilmesine yönelik olmalıdır. Daha önceden
belirlenmiş olan ölçütlere göre değerlendirme gerçekleştirilir.
Proje Yönteminde Öğretmenin Rolü
• Öğrencilerin çalışma ve iş bölümüne dair yaptıkları plana uyup uymadıklarını
denetlemek;
• Öğrencilere inceleme ve araştırma yöntemleri önermek;
• Öğrencilere, karşılaştıkları güçlüklerin giderilmesinde yardım etmek;
• Kaynak kitaplardan, öğrenim ve öğretim araç ve gereçlerinden yararlanılmasına
yardım etmek;
• Varsa öğrenciler arasındaki anlaşmazlıkları gidermek;
• Öğrencileri kendi başlarına çalışabilir hale getirmek;
• Öğrencilere başarı duygusunu aşılamak ve kendilerine olan güvenlerini artırmak.
Projenin Yararları
Proje yöntemi öğrencilerin:
• Kendi çevreleri ve dış dünya arasındaki bağlantıları görmelerine,
• Toplumdaki farklı insanlarla iletişim kurmalarına,
• Kendilerini bir etkinlik için organize etmelerine,
• Kendi zamanlarını planlamalarına ve bir plana göre çalışmalarına, kendi bulgularını
toplum içinde sunmada ve savunmada pratiklik kazanmalarına,
• Öğretmenlerinin rehberliğinde kendi öğrenme durumlarını kontrol edebilmelerine
yardımcı olur.
Kısacası bu yöntem sayesinde öğrencilerin araştırma, problem çözme, öğrendiklerini
kullanma gibi üst düzey düşünme gerektiren beceriler kazanması sağlanacaktır.
Proje yönteminin bir takım zorlukları ve tehlikeleri de vardır: Öğrenci sadece bilişsel
düzeydeki etkinlikleri seçebilir, amaca uygun olmayan proje seçebilir. Bu yöntem kimi zaman
bireyciliğe aşırı vurgu yapabilir. Kimi zaman verilen probleme ilişkin malzeme bulunmayabilir.
Kimi zamansa öğrenciler tarafından yazılı materyal okuyup özetleme ya da aynen yazma olarak
algılanıp uygulanabilir. Ancak bütün bunlara rağmen ezbercilikten uzak bir yöntem olduğu için
riskleri en aza indirmeye özen göstererek kullanılabilir.
EK: 1
PROJE ÇALIŞMASI
Seçilebilecek Konular:
1. Beyin göçünün ülke gelişimi üzerine olumlu ve olumsuz etkileri
2. Coğrafi özelliklerin yaratılacak iş kollarına etkisi
3. Coğrafi özelliklerin yetiştirilecek ya da üretilecek ürünlere ve tüketiciye
ulaştırılmasına etkisi
4. Ülkelerin doğal afet durumlarında yapabilecekleri ortak çalışmalar
Not: Bu konular dışında ilgi duyduğunuz bir konuyu da belirleyebilirsiniz.
Süre: İki ay
Çalışma İçeriğinde Yer Alması Gereken Konu Başlıkları:
1. Projenin adı (1–15 sözcük arası olmalıdır)
2. Projenin konusu (Konu açık ve net bir biçimde ifade edilmiş olmalıdır)
3. Proje çalışması içinde belirlenen durumun ya da sorunun ayrıntılı biçimde tanımlanması (Bu
kısımdaki projenin amacı belirtilmekle birlikte; durum ya da sorun net biçimde
açıklanmalıdır ve 2–3 sayfa olmalıdır)
4. Geliştirme sürecinin açıklanması (Bu aşamada toplanan bilgilerden yola çıkarak bir ürün
ortaya koymaya yönelik ya da öneriler geliştirmeye dönük yapılanlar 2-3 sayfayı
geçmeyecek şekilde anlatılmalıdır)
5. Sonuç ve öneriler
6. Kaynakça
Proje Hazırlanırken İzlenecek Basamaklar:
1. Basamak: Bu aşamada, seçmeyi düşündüğünüz konuyu araştırıp araştıramayacağınıza,
konuyla ilgili kaynaklara ne düzeyde ulaşacağınıza ilişkin inceleme yaparak konu seçimine
hazırlık yapınız. Bu aşamada öğretmeniniz ile araştırmayı düşündüğünüz konuyu paylaşıp,
ondan konu belirlemede yardım alınız.
2. Basamak: Bir önceki basamakta yaptığınız incelemeler sonucunda belirlediğiniz konunun
“önemini, neden bu konuyu seçtiğinizi, hazırlayacağınız proje sonucunda neye ulaşmak
istediğinizi” belirleyiniz.
3. Basamak: Seçtiğiniz konu ile ilgili yeterli bilgiye ulaşmak amacıyla gerekli kaynaklara
ulaşınız. Bu kaynaklar; kütüphane, internet, TV., radyo ve konuyla ilgili kaynak kişiler.
4. Basamak: Bir önceki basamakta ulaştığınız tüm kaynaklardan elde ettiğiniz bilgilerden
faydalanarak oluşturduğunuz bilgileri metne dönüştürünüz (2–3 sayfayı geçmeyecek
biçimde).
5. Basamak: Ulaştığınız kaynaklardan elde ettiğiniz bilgileri değerlendirerek çözüm önerileri
üretiniz. Bu çözüm önerilerini belirleme nedenlerinizi ortaya koyunuz.
6. Basamak: Çalışmalarınızı rapor haline dönüştürünüz.
7. Basamak: Raporu resimler, gazete haberleri, kendi çizimleriniz, tablo,
grafik ve istatistiklerle destekleyerek poster haline dönüştürünüz.
8. Basamak: Çalışmalarınızın sunumunu yapınız.
Puanlama: Puanlama ekte verilen Proje Değerlendirme Ölçeği ile yapılacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder