ADIM ADIM COMENIUS PROJESİ HAZIRLAMA?
COMENIUS’A İLK ADIM: KARAR ANI
Okul ortaklıkları için ilk adım genellikle okuldaki personelden aynı beklentileri paylaşan birkaç kişinin fikriyle atılıyor. Ancak proje başarısı için okul idaresi, öğretmenler, öğrenciler ve hatta velilerde dahil ortak bir bilinç ve destek ile yola çıkılmalıdır. Bu aşamada okuldaki personel niyetlerini açıklığa kavuşturmak için toplantı da yapabilirler. Tecrübeler gösteriyor ki planlamada ve ileriki aşamalarda açık fikirli olmak ve eleştirilere açık olmak çok önemli. Bu aşamada projeyi “sahiplenme” den kaçınmalı ve diğer ülkelerdeki ortakların da katkılarıyla ortak bir zeminde buluşma yolları aramalısınız.
Unutmayın: Comenius ortaklığınız diğer ortaklarında ilgisini çekecek içeriğe sahip olmalı. Okul idaresi tarafından tamamen desteklenmeli. Mümkünse velilere kadar bildirilmeli.
Okul ortaklıkları için ilk adım genellikle okuldaki personelden aynı beklentileri paylaşan birkaç kişinin fikriyle atılıyor. Ancak proje başarısı için okul idaresi, öğretmenler, öğrenciler ve hatta velilerde dahil ortak bir bilinç ve destek ile yola çıkılmalıdır. Bu aşamada okuldaki personel niyetlerini açıklığa kavuşturmak için toplantı da yapabilirler. Tecrübeler gösteriyor ki planlamada ve ileriki aşamalarda açık fikirli olmak ve eleştirilere açık olmak çok önemli. Bu aşamada projeyi “sahiplenme” den kaçınmalı ve diğer ülkelerdeki ortakların da katkılarıyla ortak bir zeminde buluşma yolları aramalısınız.
Unutmayın: Comenius ortaklığınız diğer ortaklarında ilgisini çekecek içeriğe sahip olmalı. Okul idaresi tarafından tamamen desteklenmeli. Mümkünse velilere kadar bildirilmeli.
İlk adım Kontrol Listesi (Karar anı):
- >>
Hangi branş alanları, konularını kapsayan bir proje olabilir
- >>
Hangi organizasyon ve planlamaları yapılacak
- >>
Hangi personel ve öğrenciler katılıma istekli
- >>
Resmi / gayri resmi hangi kanallardan yardım alabiliriz. (Okul aile
birliği, medya vs.)
- >> Ne
tür eğitim-öğretim metotları yada pedagojik yaklaşımlar geliştirilebilir?
- >> Ne
gibi beceriler ve kaynaklara ihtiyacımız var? Diğer hangi ülkeler ile
ortaklıklar kurulabilir?
İKİNCİ ADIM: ORTAK BULMA
Ortak bulmak ilk başta yıldırıcı olabilir. Bunun için bir çok yol mevcut. Hazarfen Ortak Bulma Platformu, eTwinning, GlobalGateway vb. sitelerden yararlanılabilir. Ortak bulurken zaman ayırmanız gerekecek. Çünkü iki yıl boyunca işbirliği yapacağınız ve faydalı çıktılar elde edeceğiniz ortağınızı öncelikle bulurken iyi tanımanız gerekir.
Ortak bulmak ilk başta yıldırıcı olabilir. Bunun için bir çok yol mevcut. Hazarfen Ortak Bulma Platformu, eTwinning, GlobalGateway vb. sitelerden yararlanılabilir. Ortak bulurken zaman ayırmanız gerekecek. Çünkü iki yıl boyunca işbirliği yapacağınız ve faydalı çıktılar elde edeceğiniz ortağınızı öncelikle bulurken iyi tanımanız gerekir.
İkinci adım Kontrol Listesi (Nasıl ortak bulunur?)
- >>
Kişisel irtibat kurarak. Tanıdığınız kimselerden yurtdışında öğretmen
tanıyanlar olabilir. Bu şekilde ortaklık için bağlantı kurabilirsiniz.
- >>
Comenius Hizmet-içi eğitim gibi başka kanallardan yurtdışına çıkan
öğretmenler gittikleri yerlerde aldıkları eğitim esnasında diğer
ülkelerden ortak bulabilirler.
- >>
Ortak bulmak amacıyla “hazırlık ziyaretleri” yapılabileceği gibi “İrtibat
seminerleri”ne de başvurulabilir. Bunların da fonu ulusal ajans tarafından
karşılanmaktadır. Detaylı bilgi için Ulusal Ajansın sitesine
başvurabilirsiniz (www.ua.gov.tr)
- >>
Hazarfen , eTwnning gibi platformlardan ortak bulabilirsiniz.
ÜÇÜNCÜ ADIM: MUHTEMEL ORTAKLAR İLE NE KONUŞMALIYIZ?
Gerek hazırlık ziyareti gerekse BIT kullanılarak yapılan görüşmelerde öncelikle iletişim becerilerini sonuna kadar kullanmalısınız. Bu noktada hoşgörü, diyalog, sabır, esneklik ve biraz da espiri anlayışı gerekiyor. Ulusal Teklif çağrısı elinizin altında olarak, muhtemel ortaklarınızdan bilgi alışverişi yapmalısınız. Okulunu tanıtan broşür yada kitapçık varsa paylaşabilir, internet sitenizden bahsedebilir, ilimiz hakkında kaynaklar yollayabilir, eğitim sistemimizden bahsedebilir, irtibat bilgilerini (telefon fax , eposta vb) verebilir, fotoğraf yada video paylaşabilir, kültürümüzü tanıtan bilgileri paylaşabilirsiniz. Ayrıca acil irtibat imkanı elde etmiş olmalısınız.
Üçüncü adım Kontrol Listesi (Neler konuşmalıyız?)
Gerek hazırlık ziyareti gerekse BIT kullanılarak yapılan görüşmelerde öncelikle iletişim becerilerini sonuna kadar kullanmalısınız. Bu noktada hoşgörü, diyalog, sabır, esneklik ve biraz da espiri anlayışı gerekiyor. Ulusal Teklif çağrısı elinizin altında olarak, muhtemel ortaklarınızdan bilgi alışverişi yapmalısınız. Okulunu tanıtan broşür yada kitapçık varsa paylaşabilir, internet sitenizden bahsedebilir, ilimiz hakkında kaynaklar yollayabilir, eğitim sistemimizden bahsedebilir, irtibat bilgilerini (telefon fax , eposta vb) verebilir, fotoğraf yada video paylaşabilir, kültürümüzü tanıtan bilgileri paylaşabilirsiniz. Ayrıca acil irtibat imkanı elde etmiş olmalısınız.
Üçüncü adım Kontrol Listesi (Neler konuşmalıyız?)
- Neden
bir okul ortaklığında yer almak istiyorsunuz? Ne gibi beklentileriniz var?
- Her
okulda hangi personel, kaç öğrenci ve hangi yaş gurupları dahil edilecek?
- Hangi
iletişim kanallarını kullanacaksınız? Hangi dil ve hangi yöntemleri
kullanacaksınız? (eposta, telefon vs.)
- Her
ortak kaç hareketlilik gerçekleştirecek ve bütçesi ne olacak?
- Proje
konusu okullarda nasıl uygulanacak?
- Ne
tür bir sonuç yada ürün elde edilecek? Elde edilen bu ürün başkalarının
ihtiyacını da karşılayacak mı?
- Hangi
okul koordinatör olacak? Katılımcı okulların rolleri ne olacak?
- Her
okulun ekipman, kaynak, ihtisas gibi alanlarda katkısı ne olacak?
- Süreç
nasıl izlenip değerlendirilecek? Sonuçlar nasıl yaygınlaştırılacak?
- Hangi
ülkede ve ne zaman ziyaretler yapılacak?
- Kilit
personel değişirse ne olacak?
- Ortak
okullardan biri çekilmek isterse ne yapılacak?
- İki
yıllık proje sonrasında işbirliği bitince daha uzun süreli işbirliği için
hangi ihtimaller değerlendirilebilir?
- Proje
teklifi reddedilirse ne yapılacak?
DÖRDÜNCÜ ADIM: BAŞVURU FORMU HAZIRLAMA
Son başvuru tarihinden önce ortak bir başvuru formu doldurulur. Burada okulların bilgileri bulunur. Koordinatör kurum kendi ulusal ajansına formu gönderir ve kopyalarını da ortak okullara gönderir. Ortak okullar ise kendilerine gelen formu kendi ülkelerindeki ulusal ajanslara gönderir.
Son başvuru tarihinden önce ortak bir başvuru formu doldurulur. Burada okulların bilgileri bulunur. Koordinatör kurum kendi ulusal ajansına formu gönderir ve kopyalarını da ortak okullara gönderir. Ortak okullar ise kendilerine gelen formu kendi ülkelerindeki ulusal ajanslara gönderir.
İYİ BİR PROJE TEKLİFİ NASIL OLMALIDIR?
Proje tekliflerinizin şekil ve kalite değerlendirmesi uzmanlarca yapılacağından şekil ve kalite kriterlerini iyi öğrenmeniz gerekir. Her yıl yayınlanan ulusal teklif çağrısını inceleyerek uygunluk kriterlerini öğrenebilirsiniz. Başvuru formunun arkasında da formun doldurulması ile ilgili kontrol listesi vardır.
Genellikle iyi bir başvuru şunları içerir:
>> Açık hedefler, gerçekçi sonuçlar ve ürünler.
>> Açık ve tutarlı çalışma planı
>> Proje sürecini değerlendirme planları
>> Proje sonunda çıkan sonuç yada ürünün yerel, bölgesel ve mümkünse ulusal yaygınlaştırılma ihtimali.
>> Başvuru formu anlaşılır ve eksiksiz doldurulmuş olması
Proje tekliflerinizin şekil ve kalite değerlendirmesi uzmanlarca yapılacağından şekil ve kalite kriterlerini iyi öğrenmeniz gerekir. Her yıl yayınlanan ulusal teklif çağrısını inceleyerek uygunluk kriterlerini öğrenebilirsiniz. Başvuru formunun arkasında da formun doldurulması ile ilgili kontrol listesi vardır.
Genellikle iyi bir başvuru şunları içerir:
>> Açık hedefler, gerçekçi sonuçlar ve ürünler.
>> Açık ve tutarlı çalışma planı
>> Proje sürecini değerlendirme planları
>> Proje sonunda çıkan sonuç yada ürünün yerel, bölgesel ve mümkünse ulusal yaygınlaştırılma ihtimali.
>> Başvuru formu anlaşılır ve eksiksiz doldurulmuş olması
Not 1: Her ortağın başvurusu
kabul edilmeyebilir. Dolayısıyla Örneğin Comenius çok ortaklı projelerde en az
3 ortak istense de ortak sayısını arttırabilirsiniz. Bu şekilde bir ortak kendi
ülkesindeki ulusal ajans tarafından kabul edilmez ise diğer üç ortak projeyi
gerçekleştirebilir. Ancak çok daha kalabalık ortaklıklar kabul edilir olsa de
idaresi zor olacaktır.
Not2: Tüm bu kitapçıkta anlatılan kriterler değerlendirme esnasında sizleri öne geçirecek açıklamalar içermektedir. Ancak bu kriterleri yakalamak için teklifinizi gerçeklikten uzaklaştırmayınız.
Not2: Tüm bu kitapçıkta anlatılan kriterler değerlendirme esnasında sizleri öne geçirecek açıklamalar içermektedir. Ancak bu kriterleri yakalamak için teklifinizi gerçeklikten uzaklaştırmayınız.
BAŞVURUMUZ KABUL EDİLİRSE NE OLACAK?
Başvurunuz ulusal ajans tarafından kabul edilirse size iki nüsha halinde hibe sözleşmesi gönderilecektir. Okul müdürü tarafından ikisi de imzalanıp tekrar ulusal ajansa gönderilir. Ulusal ajans ise aldığı nüshaları imzalayıp onaylı kopyalardan birini tekrar okula yollar. Sonra belirtilen hesaba hibe yatar ancak bu iki aşamada olur. İlk önce hibenin %80’i hesaba yatar. Kalan %20 ise proje sonunda uygun bir rapor yazıldıktan sonra hesaba aktarılır. Ödemeler Euro olarak yapılır. Hibeler götürü usulde proje öncesinde ödenir. Hibe miktarı yurtdışına yapacağınız hareketliliklere göre verilir. Götürü usulde paranın verilmesi okullara esneklik sağlar. Yatırılan hibenin bir kısmını okulunuzdaki üzerinize düşen kendi proje aktivitelerini gerçekleştirmek için kullanabilirsiniz. Proje sonundaki final raporunda sizden beklenen minimum yurtdışı hareketliliği gerçekleştirdiğinizi göstermeniz gerekir. Sizden tüm harcamalarınızı detaylı bir şekilde gösteren finansal rapor istenmeyecektir. Yurt dışındaki hareketlilikler esnasında ; konaklama, yeme içme, gezi vb faaliyetler süresince alınan belgeleri Ulusal Ajansa sunmanıza gerek bulunmamaktadır. Bu belgeleri ilerde gerçekleşebilecek denetimler için okul kayıtlarınızda saklayınız. Fakat beklenen hareketlilikleri gerçekleştirdiğinizi ve projenizin uygulandığını ispat edebilmeniz gerekir. Dolayısıyla uçak biniş kartlarını, seyahat biletlerini vs kaybetmemelisiniz. Ayrıca fotoğraf ve video çekimleri ile hem hatıralarınızı kaydeder hem de istendiğinde belgeleyebilirsiniz.
Başvurunuz ulusal ajans tarafından kabul edilirse size iki nüsha halinde hibe sözleşmesi gönderilecektir. Okul müdürü tarafından ikisi de imzalanıp tekrar ulusal ajansa gönderilir. Ulusal ajans ise aldığı nüshaları imzalayıp onaylı kopyalardan birini tekrar okula yollar. Sonra belirtilen hesaba hibe yatar ancak bu iki aşamada olur. İlk önce hibenin %80’i hesaba yatar. Kalan %20 ise proje sonunda uygun bir rapor yazıldıktan sonra hesaba aktarılır. Ödemeler Euro olarak yapılır. Hibeler götürü usulde proje öncesinde ödenir. Hibe miktarı yurtdışına yapacağınız hareketliliklere göre verilir. Götürü usulde paranın verilmesi okullara esneklik sağlar. Yatırılan hibenin bir kısmını okulunuzdaki üzerinize düşen kendi proje aktivitelerini gerçekleştirmek için kullanabilirsiniz. Proje sonundaki final raporunda sizden beklenen minimum yurtdışı hareketliliği gerçekleştirdiğinizi göstermeniz gerekir. Sizden tüm harcamalarınızı detaylı bir şekilde gösteren finansal rapor istenmeyecektir. Yurt dışındaki hareketlilikler esnasında ; konaklama, yeme içme, gezi vb faaliyetler süresince alınan belgeleri Ulusal Ajansa sunmanıza gerek bulunmamaktadır. Bu belgeleri ilerde gerçekleşebilecek denetimler için okul kayıtlarınızda saklayınız. Fakat beklenen hareketlilikleri gerçekleştirdiğinizi ve projenizin uygulandığını ispat edebilmeniz gerekir. Dolayısıyla uçak biniş kartlarını, seyahat biletlerini vs kaybetmemelisiniz. Ayrıca fotoğraf ve video çekimleri ile hem hatıralarınızı kaydeder hem de istendiğinde belgeleyebilirsiniz.
HAZIRLANIRKEN NASIL ORGANİZE OLMALIYIZ?
- >>
Okuldaki herkesin başvurunuzun kabul edildiğinden haberdar olmasını
sağlayın. >> Tüm okul ve velilerin süreçten haberdar olmalarını
sağlayın. Mümkünse yaptığınız proje çalışmalarını yerel medyada duyurun.
- >>
Proje ortaklarınıza memnuniyetleriniz iletmekten çekinmeyin.
- >>
İletişim yollarının neler olacağına karar verin. Bunlar fax, eposta,
telefon, sanal sohbet, video konferans vb.
- >>
Ortak olunan okullardaki koordinatör kişiler ve okul personeli ile düzenli
ve etkili iletişim kanalları kurun. Sorular, öneriler ve süreç hakkındaki
bilgilendirmeleri düzenli yapın.
- >> Bu
ortaklığın somut bir çalışma olmadığını proje sürecini günbegün takip
edemeyen diğer okul personeline göstermek için somut çıktıları
okul personelinizle paylaşın.
- >>
Ortak okulların saat dilimleri, ders günleri, sınav dönemleri ve tatilleri
gibi bilgilerini öğrenerek proje sürecini organize edin.
- >>
Proje 2 yıl sürdüğünden yaptığınız çalışmaları ve çıktıları zamanında
biryerlerde bulundurun. Çünkü İleride sizden raporlama istenirse geçmişe
yönelik hatırlamakta zorlanmazsınız.
- >>
Önemli belgeleri, seyahat biletleri ve uçak biniş kartları gibi
belgeleri saklayın.
- >>
Bütçenizi iyi bir şekilde planlamanız ve masraflarınızı düzenli
takip etmelisiniz.
- >>
Proje süresince ortak okullardaki personel değişimlerine dikkat ederek
başarıyı sekteye uğratacak kopukluklar yaşanmasına izin vermeyin.
- >>
Zaman grafiği yaparak işlerin hangi aşamada olması gerektiğini izlemeye
alabilirsiniz.
- >>
Hangi ortakların neyi gerçekleştireceğinde ortaklar ile hemfikir olun.
- >>
Okul toplantıları (öğrenci, öğretmen, veli), ortakların ve sizlerin
yurtdışı ziyaret tarihleri ve bu ziyaretlerdeki karşılama, inceleme,
gezi vb. planları, raporlama zamanı, doküman, ürün ve dosyaların teslim
tarihleri gibi işlemleri tarih olarak planlayın.
- >>
Projenin tüm okula malolmasını sağlamalısınız. Öğrencileri pratikte proje
sürecine dahil edin.
- >>
eTwinning internet platformunu kullanarak iletişiminizi ve
paylaşımınızı arttırabilirsiniz. (http://etwinning.meb.gov.tr ayrıca www.etwinning.net)
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE SONUÇLARI YAYGINLAŞTIRMA
(SUSTAINABILITY AND DISSEMINATION) NEDİR?
Yaygınlaştırma
proje tecrübeleriniz ve ürünlerinizi başkalarıyla paylaşarak tanınmasını
sağlamaktır. Bunu projeye iyi bir şekilde dahil ederseniz kabul edilebilirlik artacaktır.
Sürdürülebilirlik ise proje bitiminden sonra kurulan yurtdışı ilişkileri
fon almadan sürdürebilme ve proje sonunda elde edilen ürünün fayda ve
devamlılığının sağlanması gibi alanları kapsar. Bu konularda biraz yaratıcı
olmak gerekir. Okulda yada başka bir yerde küçük sergiler, okul gazetesi
çıkarma, okul internet sitesinde bilgilendirme, medyada
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder