BULUŞ
(KEŞİF) YOLU İLE ÖĞRETİM (BRUNER)
Bu yaklaşım belli bir problem ya da
konu alanı ile ilgili verileri toplayıp analiz ederek bütüne ulaşmayı
sağlayan,öğrenci etkinliğine dayanan güdüleyici bir öğretim stratejisidir.Bruner
tarafından ortaya atılmıştır.Bruner’e göre öğrenmede öğrencinin aktif olması
gerekir.Öğrenci sınıfta bağımsız ve girişimci olmalıdır.Öğrenci merkezli
eğitimin uygulamasına dayalı bir yaklaşımdır.
Buluş yoluyla öğrenmede öğrencinin
kendi gözlemleri ve etkinliklerine bağlı olarak bilgi,kavram,ilke ve
genellemelere ulaşması teşvik eder.Bruner’e göre öğrenci bilgiye kendisi
ulaşmalı adeta bilgiyi keşfetmelidir.
Öğrenciler bilgiyi
bir bilim adamı gibi kendileri yapılandırmalıdır.Bunun için aktif araştırmacı
olarak deney yapmaya, ilke ve kavramları bulmaya yönlendirilmelidir.Böylece
bireyler kendisine güvenen,olumlu benlik geliştiren ve bağımsız bireyler olarak
yetişirler.
Bu yaklaşımda konular özelden genele
doğru yani tümevarım tekniğiyle işlenir.Öğretmen öğrencinin öğrenme sürecine
etkin katılımını buluş yoluyla öğrenme stratejisini kullanarak
sağlayabilir.Burada öğretmenin temel görevi öğrenciyi yönlendirmek ve cevabını
ona buldurmaktır.
Buluş yoluyla öğretim yaklaşımı Bruner’in
kuramına göre temellendirilmiştir.
Bu temeller
şunlardır:
Ø Öğrencilerin öğrenmeye hazır
bulunuşluluğunu belirleyecek
yaşantıların belirlenmesi,
Ø Öğretim muhtevasının yapısallaştırılması,
Ø Öğrenme yaşantılarının sınırlanması,
Ø Öğrenme sürecinde pekiştireçlerin rolünün
ve nasıl dağıtılacağının belirlenmesi.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞREİM STRATEJİSİNDE İKİ
TEMEL YAKLAŞIM VARDIR
1)Yapılandırılmamış Yaklaşım:Öğrencinin tamamıyla kendi çalışmasını
başlatarak yönlendirmesiyle öğrenme gerçekleşir.Öğrenci kavramları,ilkeleri ve
problemin çözümünü doğal bir ortamda kendi kendine bulur.Daha çok okul öncesi
dönemde tercih edilir.
2)Yapılandırılmış Yaklaşım:Öğrencinin kazanacağı hedef davranışları öğretmen belirler.Ve
öğrencinin kavram,ilke ve genellemelere ulaşması için ipuçları ve gerekli
yönergeler verir.
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
özellikle aşamalı sınıflamada kavrama,analiz,sentez düzeyinde hedef
davranışların kazandırılmasında etkilidir.Bu yaklaşımda
soru-cevap,tartışma,gösterip yapma,örnek olay,grupla çalışma,çember tartışma,
küçük grup tartışması ve labaratuvar
metotları kullanılabilir.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN
PLANLANMASI
Ø Öğrenciye kazandırılacak hedef davranışlar
belirlenir.
Ø Öğrenme konularıyla ilgili somut örnek
durumları ve örnek olmayan durumları belirlenir.
Ø Örnekler öğrencinin merakını sürdürecek bir
şekilde basitten karmaşığa doğru sıralanır.
Ø Fazla zaman gerektirdiği için zamanı iyice
ayarlamak gerekir.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
STRATEJİSİNİN UYGULANMASI
1)Öğretmenin
örneği sunması,
2)Öğrencilerin
örneği tanımlaması,
3)Öğretmenin
ek örnekler sunması,
4)Öğrencilerin
ek örneği tanımlaması ve karşılaştırması,
5)Öğretmenin
örnek olmayanı sunması,
6)Öğrencilerin
örnek olanla olmayanı karşılaştırması ve örnek olmayanı belirlemesi,
7)Öğrencilerin
tanımı yapması,ilke ve genellemelere ulaşması,
8)Öğrencilerin
yeni örnekler vermesi.
NOT:Derslerin
daha çok etkinlik bölümünde kullanılır.
BULUŞ
YOLUYLA ÖĞRENME ÖZET
1)Kurucusu
Bruner’dir.
2)Öğrenci
merkezlidir.
3)İlke,kavram
ve genellemelere öğrenci ulaşır.
4)Tümevarım(özelden-genele)yaklaşımı
kullanılır.
5)Derslerin
etkinlikler bölümünde kullanılır.
6)Kavrama,analiz,sentez
gibi hedef alanların kazandırılmasında önemlidir.
7)Öğrencinin
merak ve keşfetme isteği harekete geçirilir.Öğrencinin
bilgiye;araştırma,inceleme,problem çözme yoluyla ulaşması sağlanır.
KULLANILAN TEKNİK
SORU-CEVAP TEKNİĞİ
Ø Öğrencilerin derse katılımını
sağlayan,düşünme ve konuşma alışkanlıkları kazandıran önemli bir
tekniktir.Sokrat yöntemi olarakta bilinir.
Ø Soru önce sınıfa sorulmalı öğrenciler
düşündürülmeli,sonra soruyu cevaplayacak kişi belirlenmelidir.
Ø Soru-cevap tekniği öğrencileri derse
katmak,düşünmeye yöneltmek,öğretimin etkili ve yetersiz yönlerini
belirlemek,anlaşılamayan konuları belirlemek,önemli bölümleri
vurgulamak,pekiştirme vermek ve konuları açıklayarak tekrar etmek için öğretim
sürecinde kullanılır.
Ø Her öğrencinin cevaplayacağı türden sorular
sorulmalıdır.
Ø Doğru cevaplar hemen pekiştirilmeli,yanlış
cevaplar yine aynı öğrenciye ipucu ve ek sorularla düzelttirilmelidir.(Cevap,
öğrenciye buldurulmalıdır.)Doğru cevap için ipuçları kullanılmalıdır.
Ø Farklı türden sorular(kapalı uçlu bilgi
soruları,ilişkisel-birleştirici sorular,genişletme soruları)sorulmalıdır.
KULLANILAN YÖNTEM
TARTIŞMA YÖNTEMİ
Bir konu ya da problemle ilgili olarak
öğrencileri düşünmeye yöneltmek,anlaşılması güç konuları açıklamak ve öğrenilen
bilgileri güçlendirmek(pekiştirmek) amacıyla kullanılan bir yöntemdir.Buluş
yoluyla öğretim stratejisinde ve daha çok kavrama düzeyindeki davranışların
kazandırılmasında kullanılır.
Tartışma yönteminde öğretmen-öğrenci
etkileşimi sağlanarak öğrencilerin bir konu üzerindeki düşünmelerine ve
düşüncelerini ifade etmelerine ve yorum yapmalarına olanak sağlanır.İyi
anlaşılamayan konular belirlenir,gerekli düzeltmeler yapılır ve pekiştirme
kullanılır.Öğrencilerin konu üzerinde analiz,sentez, ve değerlendirme yapma
güçleri geliştirilir.
Tartışma yönteminin uygulanmasında
öğrencilerin karşılıklı anlayış ve hoşgörü içerisinde olaylara farklı bakış
açısı ve yorum getirmeleri sağlanır.Öğrencilerde demokratik tutumu geliştirir.
KPSS
SORULAR
1)Aşağıdakilerden
hangisi buluş yoluyla öğrenme yaklaşımını uygulamaya çalışan bir öğretmenin
yapmaması gereken bir davranıştır?(KPSS-2001)
A)Konuyu değişik
örneklerle açıklamak
B)Öğrencilerin
dikkatini anlatacağı konu üzerinde toplamak
C)Öğrencileri,düşünme
süreçlerinden yararlanmaya özendirmek
D)Ulaşılması
gereken sonucu öğrencilere söylemek
E)Öğrencilerden,öğrenilenleri
gerekçeleriyle açıklamalarını istemek
CEVAP: D
2)Aşağıdakilerden
hangisi buluş yoluyla öğrenmenin özelliklerinden biri değildir?(KPSS-2002)
A)Çözüme ulaşmada
ortamdaki ipuçlarından yararlanılması
B)Ulaşılan çözümün
unutulmaya karşı dirençli olması
C)Çözümün aniden
ortaya çıkıvermesi
D)Öğrenilen çözüm
yolunun başka problemler içinde kullanılabilmesi
E)Çözüme
ulaşmadaki denemelerin geçmiş yaşantılarla ilişkili olması
CEVAP: C
3)Öğretme-öğrenme
sürecinde önce öğrencilere belli yaşantılar kazandırılmakta,sonra da
öğrencilerden bu yaşantıları üzerinde düşünerek verilen duruma bir açıklama
getirmeleri,soruna çözüm önermeleri,genellemelere varmaları vb. istenmektedir.
Bu yaklaşım
aşağıdakilerden hangisidir?(KPSS-2002)
A)Tam öğrenme B)Buluş
yoluyla öğrenme
C)Öğretimde proje
yöntemi D)Bireyselleştirilmiş öğretim
E)Sunuş yoluyla
öğretim
CEVAP: B
4)Öğrenciler
tarafından öğretmenin rehberliğinde konuyla ilgili örneklerin
açıklanması,karşılaştırılması ve örnek olmayan durumların ayırt
edilmesi,özelliklerin,ilişkilerin ve ilkelerin vurgulanmasını ve benzer
etkinliklerle yeni örneklerin geliştirilmesini içeren öğretim yaklaşımına ne
denir?(KPSS-2003)
A)Sunuş yoluyla
öğretim B)Buluş
yoluyla öğretim
C)Tam öğrenme
yoluyla öğretim
D)Birebir(bireysel)öğretim
E)Programlı
öğretim
CEVAP: B
5)Buluş
yoluyla öğretim yaklaşımında,öğretmenin temel görevi aşağıdakilerden
hangisidir?
A)Öğrencilere
bulamayacakları bilgileri bulmalarında yardımcı olma
B)Anlaşılması zor
olan konuları anlaşılır hale getirici önlemler alma
C)Öğrencileri,grup
halinde çalışmaya ve öğrenmeye özendirme
D)Öğrencilere,deney,gözlem,vb.
nin nasıl yapılacağı konusunda yardımcı olma
E)Öğrencilere
deneyimler kazandırarak,bilgiye kendilerinin ulaşmasını sağlama
CEVAP: E
6)Aşağıdakilerden
hangisi buluş yoluyla öğrenme yönteminden yararlanmaya çalışan bir öğretmenin
,öğrencilerin derse aktif katılımlarını sağlaması için yapması gereken
davranışlardan biri olamaz?(KPSS-2007)
A)Sınıf içi
etkinliklere katılan öğrencilerin olumlu davranışlarını pekiştirmek
B)Öğrencilerin
derse katılımlarını sağlayan öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmak
C)Sınıf içi
etkinlikler esnasında öğrencilerin arasında dolaşarak onlara yardımcı olmak
D)Yanlış yapan
öğrencilere doğru cevapları aktarmak
E)Sözlü ve sözsüz
uyaranlarla öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak
CEVAP: D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder