YARATICI DRAMANIN ÖNEMİ
Yaratıcı
drama nın bir öğrenme yolu olarak en önemli varlığı;zihinsel ,sosyal ve
psikomotor
yeteneklerle bütünleşmiş olmasıdır.Her öğrenme şeklinde bulunan
pek
çok beceri, Y.drama ya katılım yoluyla elde edilir.Çünkü Y.drama
etkinliklerinde katılımcı
diğerleriyle
birlikte düşünür,hisseder ve hareket eder.Y.drama yoluyla çocuk kendi
yaşantısından
yola çıkarak daha büyük buluşlar yapar.
EĞİTSEL Y.DRAMA
NEDİR? NE DEĞİLDİR?
Y.D
doğaçlama,rol oynama vb. tiyatro yada drama tekniklerinden yararlanarak,
bir
grup çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı bir olayı,bir fikri,bir eğitim
ünitesini,
kimi
zamanda bir soyut kavramı yada davranışı eski bilişsel örüntülerin yeniden
düzenlenmesi
yoluyla ve gözlem,deneyim,duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği
‘oyunsu’
süreçlerde anlamlandırılması,canlandırmasıdır.Ancak yaratıcı eğitsel drama
1-tiyatro
yapmak değildir.2-oyunculuk da değildir.Y.D tiyatro formlarını kullanır,özünde
de
oyunculuk sözcüğünün kökündeki ‘oyun’ kavramı bulunur.Tıpkı bir tiyatro
ürününün
sahneye
konuş süreçlerinde yaşandığı gibi drama çalışmalarında katılımcılar belli bir
atmosferi oyun oynanmadan duyulan hazzı paylaşırlar. Drama liderini bir bakıma
tiyatro yönetmenine benzetebiliriz.Fakat drama olgusu bir tiyatro ve oyunculuk
örneği sergilemek değildir.Yazılı bir metne dayanmaz.Sahneye konmak için
hazırlanmaz.
Drama
etkinliğine katılanların en başta grup içi bir çalışmaya hazır
olmaları,kendilerini
rahat
ve güvenli duyumsamaları, kendilerinde yeni ve değişik şeyler keşfetmeye
hazırlıklı olmaları gereklidir.Bu nedenle okul öncesi eğitiminde çok önemli bir
yeri vardır.
Bu
tür bir etkinliği yürütecek dama liderinin özellikleri ise;oyunculuk ve tiyatro
hakkında
az
da olsa bir eğitim almış olması gereklidir.Oyun-oyunun kuralları arasındaki
sürekli
etkileşimi
yönlendirebilen bu lider, hem oyuncu, hem pedagog, hem de biraz psikologdur.
Yaratıcı
drama da en önemli hususlar dan biri şudur:Ortaya konulanlar o an da
yaratılanlardır.
ortaya
çıkanların, doğrusu yanlışı yoktur.Sonradan üzerinde tartışıldığında daha iyi
yollar olabileceği ortaya çıkar ise bu yollar denenebilir.Kısaca drama da
yanlış yapma korkusu
egemen
olamaz.
NİÇİN EĞİTİM DE
YARATICI DRAMA?
Öğrenme
sürecinde çocuğun etkince katılması için duygularını,düş gücünü,imgeleme
yetisini,imgesel
düşünceyi ve hatta düşlerini de devreye sokabilmesi de gerekir.
Artık
bilinmektedir ki Y.D çalışmaları yukarıda sayılan yeti ve değerlerin öğrenme
sürecine
katılmasını olanaklı kılmaktadır.
Yukarıda
ki notlar Ankara ünv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Ana
Bilim Dalı
Başkanı
Prof. Dr. İnci San ın notlarından düzenlenmiştir.
.
YARATICI DRAMA +PLASTİK SANATLAR PROGRAMINDA
,Yaratıcı drama çalışmalarının ilkelerinden yola çıkarak öğrenme kodlarının
koordinasyonları denenmiş, çocukların yaş gruplarına uygun disiplinler arası
programlar tasarlanmıştır.
Grubun dinamiğine göre grup lideri çalışma süresinde
Drama+plastik sanatlar geçişlerini sağlar.Oynanarak doğaçlanan konular,maket,resim,baskı,kukla,heykel,heykelcik,rölyef
,dekor çalışmalarıyla somutlaşır.Çocukların çalışmalarına uygun, hazırlanıp
programlanmış plastik aşaması hayallerin somutlaştığı yansımalardır.Yöntem
soyuttan somuta geçerek uygulanır.Bazı çalışmalarda bu plastik çalışmalarla
çalışma bitiminde oyunlar kurulur.
ÖRNEK:Arkeoloji drama çalışmasından sonra kazıda
bulunan parçalar çocuklar tarafından yorumlanır.Parçaların bütünü oluşturduğu
düzenlemeye dönüşür.
Kukla çalışmasında dramayla başlayan çalışmamız
kukla yapım aşamasından sonra kuklalarımızı oynatarak sonuçlanır.(arkeoloji ve
kukla çalışması klasöründe görsel örnekleri vardır.)
Resmin temel mantığı: Şekillerle yorumlar, iki ve üç
boyutlu çalışmalarla çeşitlenir. Çocuklar pek çok bilgiyi yaparak,deneyerek,yaşayarak,çözüm
üreterek öğrenir.(şekillerle yorumlar –parça bütün ilişkisiyle oluşan plastik
çalışmalar klasöründe görsel örnekleri vardır.)
YARATICI
DRAMA ÇALIŞMALARIN DA ÖĞRETMENİN ROLÜ:
-Öğretmen
çocukların kendilerini ifade etmeleri için ortam hazırlamalı .
-İyi
bir gözlemci olmalı, gözlemlerini dışardan değil bizzat oyuna katılarak
yapmalı.
-Çocukların
fikir ve davranışlarını kabul etmeli.
-Çocukların
çoğu hata yapma korkusu ile drama ya katılmak istemezler öğretmen
burada
hataların da yapılabileceğini ve hatanın kabul edilmesinin yeni hataları
önleyeceğini
kavratır.
-Çocukların
dayanışma duygularının gelişmesine yardımcı olur.
-Her
çocuğun eşit olduğunu gruba örnek uygulamalarla öğretir.
-Onlara
açık uçlu sorular yönelterek yaşantının tek düze olmadığını olayların ve
durumların
çözümünde
birden fazla çözüm olabileceğini bir konuyu değişik şekiller de oynatarak
gösterir.
-Çalışmanın plastik sanatlar aşamasında da aynı
prensipler gözetilerek parça-bütün ilişkisiyle
ortak çalışmalar yapılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder