31 Mart 2014 Pazartesi

PROJE ÇALIŞMALARI NASIL YAPILIR?

PROJE ÇALIŞMALARI NASIL YAPILIR?


Proje Nedir?
Proje, öğrencilerin gerçek yaşama benzer işler üzerinde, özgün bir ürün ortaya koymak

amacıyla yaptıkları bağımsız konu araştırmaları ve etkinliklerdir. Öğrenci merkezli olan bu

yöntemde öğretmen etkin değildir; sadece öğrenciye rehberlik etme ve değerlendirme görevini


üstlenebilir.

Proje Türleri
Kısa Süreli Projeler: Birkaç saatlik ya da bir-iki haftalık projelerdir.

Uzun Süreli Projeler: Birkaç aylık ya da uzun dönemli projelerdir.

Eylem projeleri: Toplumdaki sorunların çözümüne yönelik projelerdir.

Araştırma- İnceleme Projeleri: Belli bir konuda bilgi toplamayı ve toplanan bilgileri


çözümleyerek sunmaya yönelik projelerdir.

Proje Konusu
Öğrencilerin ilgilerini çekecek ve çözmeyi amaçladıkları her hangi bir problem proje


konusu olabilir:
Mektup yazma, rapor yazma, okulda ya da başka bir yerde sergilemek amacıyla piyes


yazma,
Okul dergisi çıkarma,

Okulda çalışacak yeni eğitsel kollar kurma,

Okul bahçesine ağaç dikme projesi,

Her hangi bir ürün geliştirme projesi (yıl sonu partisi-bayramlar için kıyafet, pasta,


içecek tasarlama ve üretme)
Bitki yetiştirme projesi,

Kuşak çatışmasının ortadan kaldırılması projesi,

Toplumdaki farklı şehirlerden göç etmiş insanların kaynaştırılması projesi,

Çevredeki ağaç türlerinin adlarının ve özelliklerinin araştırılması ve sonuçları küçük

bir tabela haline getirilerek ağaçların görülebilecek bir kısmına asılması,

Rönesans dönemini anlatan bir inceleme raporu hazırlama.

Projenin Aşamaları

1. Amacın Belirlenmesi

Bu aşamada, projede incelenecek olan konular, cevaplanması gereken sorular belirlenir.

Konu beyin fırtınası yoluyla sınıfta bulunabilir ya da öğretmen tarafından önerilebilir. Ancak konu

öğrencileri açmaza düşürmemelidir ve sorular da ona ait ve doğrudan olmalıdır.


2. Ölçütlerin Belirlenmesi
Projenin amacına ulaşabilmesi için ölçütleri öğretmen tarafından belirlenir.


3. Planlama
􀂙 Gerekli Malzemenin Belirlenmesi

Hangi kaynaklardan yararlanılacağı, kimlerden yardım alınacağı ve projenin

tamamlanması için ihtiyaç duyulan diğer olanaklar belirlenir.

􀂙 İzlenecek Yolun Belirlenmesi

Proje sırasında yapılacaklar sıralanır. Önce kaynakların okunması, konunun ana

hatlarının çıkarılması, uzmanlarla görüşme gibi işlemlerin sırası belirlenir. Bu aşamada

projenin nasıl sonuçlanacağını tartışmak ta gereklidir.

􀂙 Zamanlama

Tahmini başlama ve bitiş süresi belirlenir. Bu yapılırken yapılacak işlerin tahmini


süresi göz önünde bulundurulur.
4. Araştırma ve Eylem

İstatistiksel bilgi toplanması, okuma, uzmanlarla görüşme, fotoğraf çekme, elde edilen

bilgilerin analizi bu aşamada gerçekleşecektir. Öğretmen bu aşamada sorularına cevap vererek

öğrencileri yönlendirebilir. Ancak çalışmayı yapmaktan tamamen öğrenciler sorumludur.

Proje Sunumu İçin Hazırlık

Projenin nasıl sunulacağı tasarlanır ve sunum uygun kişilerin gözetiminde denenerek geri

bildirim alınır.


6. Ürün ve Sunumu
Çalışmanın sonucu öğrencilerin bulgularını ve projenin aşamalarını göstermelidir. Projenin

ürünü bir rapor, sergi, seminer, resim, şiir vb. olabilir. Eğer yeterli zaman varsa sergi uygulamasıöğrencileri

motive edici özelliğe sahip olduğu için- tercih edilebilir. Bu durumda öğrenci ürününün

yanında durarak sorulan soruları cevaplandırabilir. Eğer zaman kısıtlıysa ürünler sınıfta elden ele

dolaştırılarak herkesin görmesi sağlanmalıdır.

7. Değerlendirme

Proje esnasında başvurulan becerilerin değerlendirilmesine yönelik olmalıdır. Daha önceden

belirlenmiş olan ölçütlere göre değerlendirme gerçekleştirilir.

Proje Yönteminde Öğretmenin Rolü

Öğrencilerin çalışma ve iş bölümüne dair yaptıkları plana uyup uymadıklarını


denetlemek;
Öğrencilere inceleme ve araştırma yöntemleri önermek;

Öğrencilere, karşılaştıkları güçlüklerin giderilmesinde yardım etmek;

Kaynak kitaplardan, öğrenim ve öğretim araç ve gereçlerinden yararlanılmasına

yardım etmek;

Varsa öğrenciler arasındaki anlaşmazlıkları gidermek;

Öğrencileri kendi başlarına çalışabilir hale getirmek;

Öğrencilere başarı duygusunu aşılamak ve kendilerine olan güvenlerini artırmak.

Projenin Yararları

Proje yöntemi öğrencilerin:

Kendi çevreleri ve dış dünya arasındaki bağlantıları görmelerine,

Toplumdaki farklı insanlarla iletişim kurmalarına,

Kendilerini bir etkinlik için organize etmelerine,

Kendi zamanlarını planlamalarına ve bir plana göre çalışmalarına, kendi bulgularını

toplum içinde sunmada ve savunmada pratiklik kazanmalarına,

Öğretmenlerinin rehberliğinde kendi öğrenme durumlarını kontrol edebilmelerine

yardımcı olur.

Kısacası bu yöntem sayesinde öğrencilerin araştırma, problem çözme, öğrendiklerini

kullanma gibi üst düzey düşünme gerektiren beceriler kazanması sağlanacaktır.

Proje yönteminin bir takım zorlukları ve tehlikeleri de vardır: Öğrenci sadece bilişsel


düzeydeki etkinlikleri seçebilir, amaca uygun olmayan proje seçebilir. Bu yöntem kimi zaman
bireyciliğe aşırı vurgu yapabilir. Kimi zaman verilen probleme ilişkin malzeme bulunmayabilir.

Kimi zamansa öğrenciler tarafından yazılı materyal okuyup özetleme ya da aynen yazma olarak

algılanıp uygulanabilir. Ancak bütün bunlara rağmen ezbercilikten uzak bir yöntem olduğu için

riskleri en aza indirmeye özen göstererek kullanılabilir.

EK: 1
PROJE ÇALIŞMASI


Seçilebilecek Konular:
 
1. Beyin göçünün ülke gelişimi üzerine olumlu ve olumsuz etkileri

2. Coğrafi özelliklerin yaratılacak iş kollarına etkisi

3. Coğrafi özelliklerin yetiştirilecek ya da üretilecek ürünlere ve tüketiciye

ulaştırılmasına etkisi

4. Ülkelerin doğal afet durumlarında yapabilecekleri ortak çalışmalar

Not: Bu konular dışında ilgi duyduğunuz bir konuyu da belirleyebilirsiniz.

Süre: İki ay


Çalışma İçeriğinde Yer Alması Gereken Konu Başlıkları:
1. Projenin adı (1–15 sözcük arası olmalıdır)

2. Projenin konusu (Konu açık ve net bir biçimde ifade edilmiş olmalıdır)

3. Proje çalışması içinde belirlenen durumun ya da sorunun ayrıntılı biçimde tanımlanması (Bu

kısımdaki projenin amacı belirtilmekle birlikte; durum ya da sorun net biçimde

ıklanmalıdır ve 2–3 sayfa olmalıdır)

4. Geliştirme sürecinin açıklanması (Bu aşamada toplanan bilgilerden yola çıkarak bir ürün

ortaya koymaya yönelik ya da öneriler geliştirmeye dönük yapılanlar 2-3 sayfayı

geçmeyecek şekilde anlatılmalıdır)


5. Sonuç ve öneriler

6. Kaynakça
Proje Hazırlanırken İzlenecek Basamaklar:
1. Basamak: Bu aşamada, seçmeyi düşündüğünüz konuyu araştırıp araştıramayacağınıza,

konuyla ilgili kaynaklara ne düzeyde ulaşacağınıza ilişkin inceleme yaparak konu seçimine

hazırlık yapınız. Bu aşamada öğretmeniniz ile araştırmayı şündüğünüz konuyu paylaşıp,

ondan konu belirlemede yardım alınız.

2. Basamak: Bir önceki basamakta yaptığınız incelemeler sonucunda belirlediğiniz konunun

“önemini, neden bu konuyu seçtiğinizi, hazırlayacağınız proje sonucunda neye ulaşmak

istediğinizi” belirleyiniz.

3. Basamak: Seçtiğiniz konu ile ilgili yeterli bilgiye ulaşmak amacıyla gerekli kaynaklara

ulaşınız. Bu kaynaklar; kütüphane, internet, TV., radyo ve konuyla ilgili kaynak kişiler.

4. Basamak: Bir önceki basamakta ulaştığınız tüm kaynaklardan elde ettiğiniz bilgilerden

faydalanarak oluşturduğunuz bilgileri metne dönüştürünüz (2–3 sayfayı geçmeyecek


biçimde).
5. Basamak: Ulaştığınız kaynaklardan elde ettiğiniz bilgileri değerlendirerek çözüm önerileri


üretiniz. Bu çözüm önerilerini belirleme nedenlerinizi ortaya koyunuz.
6. Basamak: Çalışmalarınızı rapor haline dönüştürünüz.


7. Basamak: Raporu resimler, gazete haberleri, kendi çizimleriniz, tablo,
grafik ve istatistiklerle destekleyerek poster haline dönüştürünüz.

8. Basamak: Çalışmalarınızın sunumunu yapınız.

Puanlama: Puanlama ekte verilen Proje Değerlendirme Ölçeği ile yapılacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder