15 Nisan 2014 Salı

YARATICI DRAMANIN ÖNEMİ


 

 YARATICI DRAMANIN ÖNEMİ

 

Yaratıcı drama nın bir öğrenme yolu olarak en önemli varlığı;zihinsel ,sosyal ve

psikomotor yeteneklerle bütünleşmiş olmasıdır.Her öğrenme şeklinde bulunan

pek çok beceri, Y.drama ya katılım yoluyla elde edilir.Çünkü Y.drama etkinliklerinde katılımcı

diğerleriyle birlikte düşünür,hisseder ve hareket eder.Y.drama yoluyla çocuk kendi

yaşantısından yola çıkarak daha büyük buluşlar yapar.

 

EĞİTSEL Y.DRAMA NEDİR? NE DEĞİLDİR?

 

Y.D doğaçlama,rol oynama vb. tiyatro yada drama tekniklerinden yararlanarak,

bir grup çalışması içinde bireylerin bir yaşantıyı bir olayı,bir fikri,bir eğitim ünitesini,

kimi zamanda bir soyut kavramı yada davranışı eski bilişsel örüntülerin yeniden

düzenlenmesi yoluyla ve gözlem,deneyim,duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği

‘oyunsu’ süreçlerde anlamlandırılması,canlandırmasıdır.Ancak yaratıcı eğitsel drama

1-tiyatro yapmak değildir.2-oyunculuk da değildir.Y.D tiyatro formlarını kullanır,özünde

de oyunculuk sözcüğünün kökündeki ‘oyun’ kavramı bulunur.Tıpkı bir tiyatro ürününün

sahneye konuş süreçlerinde yaşandığı gibi drama çalışmalarında katılımcılar belli bir atmosferi oyun oynanmadan duyulan hazzı paylaşırlar. Drama liderini bir bakıma tiyatro yönetmenine benzetebiliriz.Fakat drama olgusu bir tiyatro ve oyunculuk örneği sergilemek değildir.Yazılı bir metne dayanmaz.Sahneye konmak için hazırlanmaz.

 

Drama etkinliğine katılanların en başta grup içi bir çalışmaya hazır olmaları,kendilerini

rahat ve güvenli duyumsamaları, kendilerinde yeni ve değişik şeyler keşfetmeye hazırlıklı olmaları gereklidir.Bu nedenle okul öncesi eğitiminde çok önemli bir yeri vardır.

 

Bu tür bir etkinliği yürütecek dama liderinin özellikleri ise;oyunculuk ve tiyatro hakkında

az da olsa bir eğitim almış olması gereklidir.Oyun-oyunun kuralları arasındaki sürekli

etkileşimi yönlendirebilen bu lider, hem oyuncu, hem pedagog, hem de biraz psikologdur.

 

Yaratıcı drama da en önemli hususlar dan biri şudur:Ortaya konulanlar o an da yaratılanlardır.

ortaya çıkanların, doğrusu yanlışı yoktur.Sonradan üzerinde tartışıldığında daha iyi yollar olabileceği ortaya çıkar ise bu yollar denenebilir.Kısaca drama da yanlış yapma korkusu

egemen olamaz.

 

NİÇİN EĞİTİM DE YARATICI DRAMA?

 

Öğrenme sürecinde çocuğun etkince katılması için duygularını,düş gücünü,imgeleme

yetisini,imgesel düşünceyi ve hatta düşlerini de devreye sokabilmesi de gerekir.

Artık bilinmektedir ki Y.D çalışmaları yukarıda sayılan yeti ve değerlerin öğrenme

sürecine katılmasını olanaklı kılmaktadır.

 

Yukarıda ki notlar Ankara ünv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı

Başkanı Prof. Dr. İnci San ın notlarından düzenlenmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

    

 

 

YARATICI DRAMA +PLASTİK SANATLAR PROGRAMINDA ,Yaratıcı drama çalışmalarının ilkelerinden yola çıkarak öğrenme kodlarının koordinasyonları denenmiş, çocukların yaş gruplarına uygun disiplinler arası programlar tasarlanmıştır.

Grubun dinamiğine göre grup lideri çalışma süresinde Drama+plastik sanatlar geçişlerini sağlar.Oynanarak doğaçlanan konular,maket,resim,baskı,kukla,heykel,heykelcik,rölyef ,dekor çalışmalarıyla somutlaşır.Çocukların çalışmalarına uygun, hazırlanıp programlanmış plastik aşaması hayallerin somutlaştığı yansımalardır.Yöntem soyuttan somuta geçerek uygulanır.Bazı çalışmalarda bu plastik çalışmalarla çalışma bitiminde oyunlar kurulur.

ÖRNEK:Arkeoloji drama çalışmasından sonra kazıda bulunan parçalar çocuklar tarafından yorumlanır.Parçaların bütünü oluşturduğu düzenlemeye dönüşür.

Kukla çalışmasında dramayla başlayan çalışmamız kukla yapım aşamasından sonra kuklalarımızı oynatarak sonuçlanır.(arkeoloji ve kukla çalışması klasöründe görsel örnekleri vardır.)

 

Resmin temel mantığı: Şekillerle yorumlar, iki ve üç boyutlu çalışmalarla çeşitlenir. Çocuklar pek çok bilgiyi yaparak,deneyerek,yaşayarak,çözüm üreterek öğrenir.(şekillerle yorumlar –parça bütün ilişkisiyle oluşan plastik çalışmalar klasöründe görsel örnekleri vardır.)

 

       

YARATICI DRAMA ÇALIŞMALARIN DA ÖĞRETMENİN ROLÜ:

 

-Öğretmen çocukların kendilerini ifade etmeleri için ortam hazırlamalı .

-İyi bir gözlemci olmalı, gözlemlerini dışardan değil bizzat oyuna katılarak yapmalı.

-Çocukların fikir ve davranışlarını kabul etmeli.

-Çocukların çoğu hata yapma korkusu ile drama ya katılmak istemezler öğretmen

burada hataların da yapılabileceğini ve hatanın kabul edilmesinin yeni hataları

önleyeceğini kavratır.

-Çocukların dayanışma duygularının gelişmesine yardımcı olur.

-Her çocuğun eşit olduğunu gruba örnek uygulamalarla öğretir.

-Onlara açık uçlu sorular yönelterek yaşantının tek düze olmadığını olayların ve durumların

çözümünde birden fazla çözüm olabileceğini bir konuyu değişik şekiller de oynatarak

gösterir.

-Çalışmanın plastik sanatlar aşamasında da aynı prensipler gözetilerek parça-bütün ilişkisiyle

ortak çalışmalar yapılır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder