DENEY
NO :
43
DENEYİN
ADI : KULAK KORUYUCUSU
DENEY
TARİHİ : 08/03/2012
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Gürültülü ortamlarda çalışan insanlar
gürültüden korunabilmek
için neler yaparlar ? Kavrayabilme.
DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
İki
plastik bardak, radyo, pamuk.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Radyoyu sınıfa getirip, sesini açıp,
dinleyelim.
2. Bardakların içini pamukla dolduralım.
3. Bardakları kulaklarımıza kapatalım.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Bardakları kulaklarımıza kapatınca, radyo sesini başlangıçtaki gibi net
duyamayız.
2.
Yaptığımız model bir kulak koruyucusu modelidir. Bu modelden gürültülü
ortamlarda kulak sağlığımızı korumak için faydalanabiliriz.
Bu
modelle yüksek sesin kulağımıza gelmesini engellemiş olduk. Kulak tıkaçları da
kulak koruyucusu modeli gibi gürültüden korunmak için kullanabileceğimiz
araçlardandır.
Kulaklık
kullanarak dinlediğimiz müziğin sesi yüksek seslidir. Uzun süre yüksek sesle
müzik dinlemek kulak sağlığımızı olumsuz etkiler.
Ses
yalıtımı yapılan binalardaki kişiler, istenmeyen seslerden korunmuş olurlar.
Ağaçlar
gürültüyü azaltırlar. Gürültünün çok olduğu bölgelerde, ağaç dikimi
arttırılırsa gürültü de azalır. Havanın oksijen miktarını artırması, çevreyi
güzelleştirmesi, o bölgeye yağmur yağdırması, erozyonu önlemesi gibi
özellikleriyle bilenen ağaçların önemli bir fonksiyonunun da gürültü
kirliliğini azaltması olduğunu bilim adamlarımız söylemektedir.
Gelişmiş
Avrupa kentlerinde ağaçların bu özelliğinden yoğun şekilde yararlanıldığını
dile getiren bilim adamları, ''şehir merkezlerine belli miktarlarda ve belli
yoğunlukta dikilecek ağaçlar, bir perde oluşturarak gürültü kirliliğini azalttığını
” söylüyorlar.
Gereksiz
ışıkları söndürerek ışık kirliğini önlüyebiliyorsak, aynı önlemi gereksiz
sesler için de alabiliriz. Bunu sınıfımızda, okulumuzda hatta evimizde ve
mahallemizde uygulayabiliriz.
ETKİNLİK P L A N I
ETKİNLİK
NO : 44
ETKİNLİĞİN
ADI : DÜNYA’NIN ŞEKLİ
ETKİNLİK
TARİHİ : 15/03/2012
ETKİNLİK
YERİ : SINIF
ETKİNLİĞİN
AMACI : Geçmişte Dünya’mızın şekli ile ilgili ileri
sürülen görüşleri
kavrayabilme.
ETKİNLİKTE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
ETKİNLİKTE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Renkli
karton, A4 kağıdı, makas, tutkal.
ETKİNLİĞİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
ETKİNLİĞİN YAPILIŞI
1. Geçmişte Dünya’mızın şekli ile ilgili
görüşler hakkında çeşitli yayınlardan ve internetten bilgi ve fotoğraf
toplayalım.
2. Elde ettiğimiz bilgileri, A4 kağıdına
düzenli bir şekilde yazalım.
3. Karton üzerine A4 kağıdını ve topladığımız
resimleri tutkalla yapıştıralım.
4. Yaptığımız çalışmayı arkadaşlarımıza
okuyalım.
5. Panoda sergilenmek üzere öğretmenimize
sunalım.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Eskiden insanlar Dünya’nın düz olduğuna, hatta denizlerde fazla açılınca
düşeceklerine inanırlardı. Eski Yunanlılar ise, Dünya’nın yuvarlak bir tepsi
şeklinde olduğunu düşünürlerdi.
Dünya’nın
şeklinin kutu, silindir veya küre olduğunu düşünen medeniyetler vardı.
Galileo Galilei
geliştirdiği teleskoplarla Dünya’nın Güneş etrafında döndüğü fikrini
ortaya attı. Fakat bu görüş kilisenin görüşüne tersti. Mahkemelerde yargılandı. Yaşamı hapishanede
kör olarak sonlandı. Bilimsel çalışmaların artmasıyla Dünya’mız ve diğer gök cisimlerinin şekli konusunda birçok
bilgiler elde edilmiştir. Günümüzde de uzay çalışmaları devam etmektedir.
Ulu
önderimiz Atatürk’ün dediği gibi “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.” özdeyişini
dikkate alarak bilimsel çalışmalara hız vermeliyiz.
ETKİNLİK P L A N I
ETKİNLİK
NO : 45
ETKİNLİĞİN
ADI : SULAR NE KADAR YER KAPLAR ?
ETKİNLİK
TARİHİ : 16/03/2012
ETKİNLİK
YERİ : SINIF
ETKİNLİĞİN
AMACI : Dünya üzerinde karalar ve suların dağılımı
nasıldır?
Kavrayabilme.
ETKİNLİKTE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Yerküre
modeli, cetvel, A4 kağıdı, boya kalemleri, pergel veya bir bardak, makas.
ETKİNLİĞİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
ETKİNLİĞİN YAPILIŞI
1. A4 kağıdına pergelle veya bir bardakla
çember çizelim.
2. Çemberi kenarlarından makasla kesip
çıkaralım.
3. Önce ikiye, sonra tekrar ikiye katlayalım.
4’e bölmüş olduk.
4. Böldüğümüz bu kat yerlerinden cetvel
yardımıyla çizgiler çizelim.
5. Yerküre modelini inceleyelim.
6. Suların ve karaların kapladığı alanları
inceleyelim. Hangisi daha fazla gözüküyor?
7.
Üç bölümü açık renk mavi ile, bir bölümü açık kahverengi/turuncu ile boyayalım.
ETKİNLİĞİN
SONUCU :
1.
Dairenin 4 parçası boyanmış oldu.
2.
Sular, karalardan daha fazladır.
3.
Dünya’mıza yerküre yerine su küre desek yanlış olmaz.
Denizler
ve okyanuslar gezegenimizin yaklaşık dörtte üçünü(3/4’ünü) kaplıyor.
Getirdiğimiz
yerküre modelinde su ve karaları ayırt edebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder