6 Nisan 2014 Pazar

KULAK KORUYUCUSU


DENEY NO                          :  43

DENEYİN ADI                     :  KULAK KORUYUCUSU

DENEY TARİHİ                   :  08/03/2012

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  Gürültülü ortamlarda çalışan insanlar gürültüden korunabilmek

                                              için neler yaparlar ? Kavrayabilme.
DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

İki plastik bardak, radyo, pamuk.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Radyoyu sınıfa getirip, sesini açıp, dinleyelim.

2. Bardakların içini pamukla dolduralım.

3. Bardakları kulaklarımıza kapatalım.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Bardakları kulaklarımıza kapatınca, radyo sesini başlangıçtaki gibi net duyamayız.

2. Yaptığımız model bir kulak koruyucusu modelidir. Bu modelden gürültülü ortamlarda kulak sağlığımızı korumak için faydalanabiliriz.

 

Bu modelle yüksek sesin kulağımıza gelmesini engellemiş olduk. Kulak tıkaçları da kulak koruyucusu modeli gibi gürültüden korunmak için kullanabileceğimiz araçlardandır.

 

Kulaklık kullanarak dinlediğimiz müziğin sesi yüksek seslidir. Uzun süre yüksek sesle müzik dinlemek kulak sağlığımızı olumsuz etkiler.

 

Ses yalıtımı yapılan binalardaki kişiler, istenmeyen seslerden korunmuş olurlar.

 

Ağaçlar gürültüyü azaltırlar. Gürültünün çok olduğu bölgelerde, ağaç dikimi arttırılırsa gürültü de azalır. Havanın oksijen miktarını artırması, çevreyi güzelleştirmesi, o bölgeye yağmur yağdırması, erozyonu önlemesi gibi özellikleriyle bilenen ağaçların önemli bir fonksiyonunun da gürültü kirliliğini azaltması olduğunu bilim adamlarımız söylemektedir.

Gelişmiş Avrupa kentlerinde ağaçların bu özelliğinden yoğun şekilde yararlanıldığını dile getiren bilim adamları, ''şehir merkezlerine belli miktarlarda ve belli yoğunlukta dikilecek ağaçlar, bir perde oluşturarak gürültü kirliliğini azalttığını ” söylüyorlar.

 

Gereksiz ışıkları söndürerek ışık kirliğini önlüyebiliyorsak, aynı önlemi gereksiz sesler için de alabiliriz. Bunu sınıfımızda, okulumuzda hatta evimizde ve mahallemizde uygulayabiliriz.

 

 

 

 

 

 

 

ETKİNLİK  P L A N I

 

 

ETKİNLİK NO                      :  44

ETKİNLİĞİN ADI                 :  DÜNYA’NIN ŞEKLİ

ETKİNLİK TARİHİ               :  15/03/2012

ETKİNLİK YERİ                   :  SINIF

ETKİNLİĞİN AMACI           :  Geçmişte Dünya’mızın şekli ile ilgili ileri sürülen görüşleri

                                              kavrayabilme.
ETKİNLİKTE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Renkli karton, A4 kağıdı, makas, tutkal.

ETKİNLİĞİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

ETKİNLİĞİN YAPILIŞI

1. Geçmişte Dünya’mızın şekli ile ilgili görüşler hakkında çeşitli yayınlardan ve internetten bilgi ve fotoğraf toplayalım.

2. Elde ettiğimiz bilgileri, A4 kağıdına düzenli bir şekilde yazalım.

3. Karton üzerine A4 kağıdını ve topladığımız resimleri tutkalla yapıştıralım.

4. Yaptığımız çalışmayı arkadaşlarımıza okuyalım.

5. Panoda sergilenmek üzere öğretmenimize sunalım.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Eskiden insanlar Dünya’nın düz olduğuna, hatta denizlerde fazla açılınca düşeceklerine inanırlardı. Eski Yunanlılar ise, Dünya’nın yuvarlak bir tepsi şeklinde olduğunu düşünürlerdi.

Dünya’nın şeklinin kutu, silindir veya küre olduğunu düşünen medeniyetler vardı.

Galileo  Galilei  geliştirdiği teleskoplarla Dünya’nın Güneş etrafında döndüğü fikrini ortaya attı. Fakat bu görüş kilisenin görüşüne tersti.  Mahkemelerde yargılandı. Yaşamı hapishanede kör olarak sonlandı. Bilimsel çalışmaların artmasıyla Dünya’mız ve  diğer gök cisimlerinin şekli konusunda birçok bilgiler elde edilmiştir. Günümüzde de uzay çalışmaları devam etmektedir.

Ulu önderimiz Atatürk’ün dediği gibi “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.” özdeyişini dikkate alarak bilimsel çalışmalara hız vermeliyiz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETKİNLİK  P L A N I

 

 

ETKİNLİK NO                      :  45

ETKİNLİĞİN ADI                 :  SULAR NE KADAR YER KAPLAR ?

ETKİNLİK TARİHİ               :  16/03/2012

ETKİNLİK YERİ                   :  SINIF

ETKİNLİĞİN AMACI           :  Dünya üzerinde karalar ve suların dağılımı nasıldır?

                                             Kavrayabilme.

ETKİNLİKTE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Yerküre modeli, cetvel, A4 kağıdı, boya kalemleri, pergel veya bir bardak, makas.

ETKİNLİĞİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

ETKİNLİĞİN YAPILIŞI

1. A4 kağıdına pergelle veya bir bardakla çember çizelim.

2. Çemberi kenarlarından makasla kesip çıkaralım.

3. Önce ikiye, sonra tekrar ikiye katlayalım. 4’e bölmüş olduk.

4. Böldüğümüz bu kat yerlerinden cetvel yardımıyla çizgiler çizelim.

5. Yerküre modelini inceleyelim.

6. Suların ve karaların kapladığı alanları inceleyelim. Hangisi daha fazla gözüküyor?

7. Üç bölümü açık renk mavi ile, bir bölümü açık kahverengi/turuncu ile boyayalım.

ETKİNLİĞİN SONUCU :

1. Dairenin 4 parçası boyanmış oldu.

2. Sular, karalardan daha fazladır.

3. Dünya’mıza yerküre yerine su küre desek yanlış olmaz.

 

Denizler ve okyanuslar gezegenimizin yaklaşık dörtte üçünü(3/4’ünü) kaplıyor.

Getirdiğimiz yerküre modelinde su ve karaları ayırt edebiliriz.

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder