FİZİK-KİMYA-BİYOLOJİ VE DENEY
OKULU
a-Fizik-Kimya-Biyoloji – Deney Okulu:
Eğitim destek çalışmaları, 16’şar öğrenciden
oluşan gruplarla yapılmaktadır. Programın içeriği Üsküdar Çocuk Üniversitesi
öğrencilerinin yaş ve zekâ seviyesine göre belirlenmiştir. Program haftada bir
gün, zorunlu bir ders saati olarak uzman bir Eğitmenin ve bir Eğitmen
Yardımcısının nezaretinde gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler; Fizik, Kimya ve
Biyoloji derslerinde teorik bilgilerin yanı sıra ders konularıyla bağlantılı
olarak çeşitli deneyler de yapmaktadır. Bu konular ve deneyler öğrencilerin
zorunlu eğitim gördükleri okullarındaki derslerin konu ve deneylerinden farklı
ve üst seviyededir. Eğitimlerin konuları, eğitim materyalleri ve yapılacak
deneylerin yüksek potansiyelli öğrenciler için uygulanan uluslararası
standartlarda olmasına dikkat edilmektedir.
Fizik-Kimya-Biyoloji ve Deney Okulunun
Başlıca Eğitim Konuları;
1.Hafta
|
FKB OKULUNUN TANITILMASI
|
Tanışma FKB nedir? Ne tür deneyleri göreceğiz Fizik, kimya ve biyolojiden deney örnekleri Çarpışma, dönme deneylerinin sınıfta uygulanması
|
Öğrenci FKB deney okulunun misyonunu kavrar. Günlük hayatla iç içe olan bir bilim anlayışına sahip olması gerektiğini öğrenir. Öğrendiği bilimsel kavramları kullanarak günlük hayattaki olayları açıklayabilmesi gerektiğinin farkına varır..
|
DNA modeli Döner tabure
|
2.Hafta
|
KURU BUZ DENEYİ -1
|
Maddenin hallerinin anlatılması Katıdan gaza geçen maddeler Kuru buz (katı karbondioksit)un tanıtılması Kuru buz ile sıcak su bileşimi
|
Öğrenci, maddenin hallerini tanır. Katıdan direk gaza geçen ve günlük hayatta rastladığımız maddeleri tanır. Kuru buza kaynar su döküldüğünde nasıl tepki verdiğini görür. Çıkan gazın ne olduğunu nedenleri ile açıklar.
|
Kuru buz Kaynar su Beher Cam kaplar
|
3.Hafta
|
KURU BUZ DENEYİ -2
|
Geçen hafta öğrenilen deneyin bu hafta öğrenciler tarafında gerçekleştirilmesi Kuru buz ile buhulu baloncuk yapma Kuru buz ile basit yangın tüpü yapma Pet şişeye sıkıştırılan kuru buz ve kaynar su karışımının hareketini gözlemleme
|
Öğrenci dokunarak kuru buzun normal buzdan farkını görür Deneyi bizzat kendi yaparak öğrenmeye çalışır. Eğlenerek öğrenmeye olan iştiyakı artar
|
Kuru buz Kaynar su Beher Cam kaplar
|
4.Hafta
|
ASİTLER VE BAZLAR-1
|
Asitler ve bazların kısaca tanıtılması Ders anlatımı Günlük hayatta karşılaştığımız asit ve bazlardan örneklerin verilmesi Öğrencilerin örnek vermeleri için ipuçlarının verilmesi Günlük hayattaki asit ve bazlardan sirke, limon ve sabun ile turnosal kâğıdını kullanarak test yapılması Asit ve bazların karıştırılması
|
Öğrenci asit ve bazın tanımı yapabilir duruma gelir. Su karışımlarında ne gibi iyonlar verdiklerini öğrenir: Turnusol kağıdına batırıldığında asit ve bazların nasıl renk değişimine sebep olduklarını öğrenir. Asit ve baz karışımında nelerin ortaya çıktığını teorik ve deneysel olarak görür..Laboratuarda çözme özelliği çok güçlü olan asitlerin varlığını bilip laboratuar güvenliğine dikkat edilmesi ve kurallara uyulması gerektiğini bilir..
|
Sirke Limon Sabun Beher Turnusol kağıdı
|
5.Hafta
|
ASİTLER VE BAZLAR-2
|
Laboratuarda kullanılan daha güçlü asit ve bazların, turnusol kağıdı ile tanınması Sülfürik asit, hidroklorik asit, amonyak gibi sıvıların renk değişimlerine bakılması Öğrencilerin seyreltilmiş asit ve bazları karıştırarak neler, olduğunu görmeleri.
|
Öğrenci seyreltik asit ve bazlara turnusol kağıdı ile bakarak ne olduklarını anlamaya çalışır. Asit ve bazı karıştırarak ne oluştuğuna kendi deneyerek bakar. Sıcaklık değişimlerini not eder. Karışımdan sonra sıcaklığın neden değiştiğini izah eder.
|
Sülfürik asit HCl Amonyak Beher Dereceli silindir
|
6.Hafta
|
PLAZMA KÜRESİ
|
Plazma küresi, plazma ve elektrik kavramlarının anlatılması. Plazma küresinin çalıştırılıp elektrik akımının gösterilmesi. Çıkan görüntünün nasıl oluştuğunun anlatılması Dokununca neler olduğunun gösterilmesi. Herkesin teker teker dokunarak neler olduğunu gözlemlemesi saplanır. Elektriksel potansiyel fark kavramının anlatılması, plazma küresinde uygulanarak gösterilmesi ..
|
Öğrenci plazma, elektrik, elektron ve potansiyel fark kavramlarını ifade edebilir duruma gelir. Küreye dokunulduğunda elektrik akımının parmağa doğru yönelmesini ifade edebilir duruma gelir.
|
Plazma küresi Demir para Kağıt İğne Pil Led lamba
|
7.Hafta
|
MİKROSKOP İLE GÖZLEM
|
Mikroskop ve görüntüleme cihazlarının tanıtılması Video görseli Mikroskop ile hazır preparatlara bakılması Mikroskopta günlük hayattaki, kan, tükürük, soğan zarı gibi maddelere bakılması
|
Öğrenci, eldivenlerini giyerek hazır preparatları mikroskoba yerleştirmeyi öğrenir Preparat hazırlamayı öğrenir. Neler gördüğünü izah edebilir duruma gelir. Hücreyi görür.. organelleri açıklamaya çalışır.
|
Mikroskop Hazır preparatlar Soğan zarı Limon Portakal Neşter.
|
8.Hafta
|
ISI İLETİM OLAYLARI
|
Isı transfer olaylarının anlatılması Isı ve sıcaklığın farkı Video gösterisi
|
Öğrenci ısı ve sıcaklığın farkını açıklar Farklı maddelerin farklı ısı işletimlerinin olduğunu görür Neden olduğunu açıklar
|
4 farklı metale bağlı iletken çubuk İspirto ocağı Mum Kibrit Toplu iğne
|
9.Hafta
|
SES DALGALARI
|
İçi su dolu kapların çıkardığı farklı seslerin incelenmesi Farklı miktarda su dolu silindirler ile müzik çalma
|
Öğrenci ses dalgalarının varlığını öğrenir. Nasıl iletildiğini açıklar Farklı miktarda su ile doldurulmuş kaplara üflendiğinde neden farklı ses çıkardığını açıklar Farklı sesleri çıkarmaya çalışır
|
Dereceli silindir Su Cam çubuk
|
10.Hafta
|
MIKNATISLAR
|
Doğal ve yapay mıknatısların tanıtılması Mıknatısın çektiği maddelerin tanıtılması Video gösterisi Dünyanın manyetik alanı
|
Öğrenci mıknatısın ne olduğunu açıklar Mıknatıs ile çekilen malzemelerin genel özelliklerinin neler olduğunu açıklar Mıknatısların oluşturduğu manyetik alan çizgilerini gösterebilir duruma gelir.
|
Doğal mıknatıs Çubuk mıknatıs At nalı mıknatıs
|
11.Hafta
|
EVRENDEKİ BÜYÜKLÜKLER
|
Tüm evrende insanoğlu tarafında tespit edilen büyüklüklerin, bir bilgisayar uygulaması ile incelenmesi
|
Öğrenci, evrenin ne kadar büyük olduğunu ve gözle göremediğimiz alemlerde ne kadar sonsuz küçükler olduğunu gözlemler..
|
“inciswf” bilgisayar uygulaması
|
12.Hafta
|
ELEKTROMIKNATISLAR
|
Elektrik ile manyetizma ilişkisinin anlatılması Elektrik kablolarının etrafındaki manyetik alanların anlatılması. Yüksek gerilimlerin tehlikesinin anlatılması
|
Öğrenci elektrik taşıyan kabloların manyetik alan da yaydığını görür. Manyetik alan çizgilerini çizebilecek duruma gelir. Elektromıknatıs yapımını öğrenir.
|
Tel. Kablo Kalem pil Güç kaynağı Çivi
|
13.Hafta
|
AÇIK ALANDA KURU BUZ DENEYİ – I
|
Açık alanda, şişe içine konulan kuru buzun patlatılması
|
Öğrenci kuru buz ile şişeyi tehlikesizce patlatmayı öğrenir. Kuru buz ve şişe füze yapmayı öğrenir.. şişe içindeki gazın neden kapağı ittiğini açıklar. Patlatma ile füze gibi fırlama arasındaki farkı açıklar
|
Pet şişe Kuru buz Kaynar su
|
14.Hafta
|
AÇIK ALANDA KURU BUZ DENEYİ – II
|
Açık alanda basit yangın söndürme tüpü yapılması Yangın söndürme tüplerinin tanıtılması
|
Öğrenci, kuru buz ve kaynar su ile basit yangın söndürme tüpü yapmasını öğrenir. Yangın söndürme tüplerinin mantığını anlar
|
Laboratuvar şişeleri Kuru buz Sıvı sabun Terazi hortumu
|
15.Hafta
|
DUYU ORGANLARI
|
Duyu organlarının maketler yardımı ile anlatılması
|
Öğrenci, bir hafta öncesinden verilen görev gereği, maket organları kullanarak dersi anlatır. Her grup, kendisine verilen duyu organını ve görevlerini nasıl çalıştığını anlatır.
|
Duyu organları maketleri
|
16.Hafta
|
TELESKOP
|
Teleskopun tanıtılması Teleskop ile görebileceğimiz mesafelerin anlatılması
|
Öğrenci teleskopun çalışma prensibini anlatabilir duruma gelir..
|
Teleskop
|
17.Hafta
|
SODYUM DENEYİ
|
Su üzerine sodyum atılmasıyla neler olduğunun gözlenmesiNeden patlama olduğunun açıklanması
|
Öğrenci sodyum su bileşiminin neden patlamaya sebep olduğunu açıklar
|
Na Su
|
18.Hafta
|
PARAKSİNOSKOP
|
Göz yanılmalarıParaksinoskop ile çizgi film yapımının anlatılması
|
Öğrenci, paraksinoskop ile kendisi çizgi film yapmayı öğrenir
|
Paraksinoskop makinesi Yeterince kağıt Makas Kurşun kalem Boya kalemleri
|
19.Hafta
|
ELEKTROSKOP
|
Elektroskop ile yük dağılımları ve akımlarının incelenmesi
|
Öğrenci yük kavramını, statik elektrik kavramını öğrenir. Elektroskop ile yükleri toplamayı ve tekrar gerivermeyi öğrenir. Günlük hayatta karşılaştığı statik elektriklenme örneklerini açıklayabilir duruma gelir
|
Elektroskop
|
20.Hafta
|
REOSTA
|
Bir devre elemanı olan reostanın tanıtılması
|
Öğrenci reostayı öğrenir. Reosta yardımı ile devre akımının nasıl değiştiğini görür. Reosta yardımı ile lamba parlaklığının nasıl değiştiğini görür. Günlük hayatta kullandığımız ampullerin çalışma mekanizmalarını öğrenir.
|
Reosta Kablolar Ampul Güç kaynağı
|
21.Hafta
|
DİYAPAZON VE ZİL
|
Ses olaylarının açıklanması. Diyapazon ve zilin çalışma mekanizmalarının anlatılması
|
Öğrenci diyapazon ve zilin çalışma mekanizmalarını öğrenir.
|
Diyapazon Zil maketi
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder