7 Nisan 2014 Pazartesi

DENEYLER DENEYLER DENEYLER!!!!


 

D E N E Y       P L A N I

 

 

DENEY NO                          :   23

DENEYİN ADI                     :  ÖNCE KARIŞTIR, SONRA AYIR, DEĞİŞİM VAR MI?

DENEY TARİHİ                   :   22/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  Karışımları oluşturan saf maddelerin karışım içinde kendi özelliklerini

                                              koruyabildiklerini kavrayabilme

 

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Demir tozu(2 kaşık), tebeşir tozu(2 kaşık), saat camı(3 adet), mıknatıs.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Saat camlarının birine demir tozu, diğerine tebeşir tozu koyalım.

2. Demir ve tebeşir tozlarının dış görünüşlerini inceleyelim. Gözlemlerimizi not alalım.

3. Üçüncü saat camına demir ve tebeşir tozlarını karıştırarak koyalım.

4. Mıknatısı karışıma yaklaştıralım. Gözlemlerimizi not alalım.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Demir ve tebeşir tozlarını karıştırdığımızda görünüşlerinde bir değişiklik olmamıştır.

2. Mıknatısı karışıma yaklaştırdığımızda demir tozlarını, mıknatısın çektiğini gözlemledik.

3. Demir mıknatıs ile ayrılabilir. Karışım içinde kendi özelliğini korur.

 

Bu deneyle, karışımları oluşturan saf maddelerin karışım içinde kendi özelliklerini koruyabildiklerini gözlemlemiş olduk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

 

DENEY NO                          :   24

DENEYİN ADI                     :  SUYUN TADI DEĞİŞİR Mİ?

DENEY TARİHİ                   :   22/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  kavrayabilme

 

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Çaydanlık, ispirto ocağı, su, bardak, sacayak.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Bir bardak çeşme suyunu içerek tadına bakalım.

2. İspirto ocağını sacayağının altına koyarak yakalım.

3. Çaydanlığa çeşme suyu koyarak, sacayak üzerine yerleştirelim.

4. Su kaynamaya başladığında, çaydanlığın kapağını açıp ters çevirelim.

5. Kapağın içinde biriken suları bardakta toplayalım.

6. Deneyi, çaydanlıktaki su iyice azalıncaya kadar sürdürelim. Kapakta biriken suları bardakta toplamaya devam edelim.

7. İspirto ocağını kapatalım. Bardaktaki suyun soğumasını bekleyelim. Suyun tadına bakalım.

 

 

DENEYİN SONUCU :

1. Çaydanlığa koyduğumuz su ile bardakta biriktirdiğimiz suyun tadı aynı değildir. Bardakta biriktirdiğimiz suyun kireci yoktur. Suyun sertliği azalmıştır. Suların kaynatılmadan tüketilmesi sağlığa uygundur.

İçtiğimiz su saf su değildir. Bu suda vücudun gereksinimi olan gözle görülmeyecek kadar küçük parçalar halinde dağılmış mineraller vardır. Su damacanalarının veya şişelenmiş doğal kaynak sularının üzerindeki etiketlerde içindeki mineraller bulunur.

 


 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

 

DENEY NO                          :   25

DENEYİN ADI                     :  MERCİMEĞİ SÜZELİM

DENEY TARİHİ                   :   22/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  Sıvıları, içindeki çözünmemiş katılardan ayırma yöntemini

                                              kavrayabilme.

 

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Mercimek, su, süzgeç, bardak, kavanoz.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Kavanoza önce mercimeği koyup, üzerine bir bardak su ekleyelim.

2. Yaptığımız karışımı gözlemleyelim.

3. Oluşturduğumuz karışımı süzgeçten geçirelim.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Oluşturduğumuz karışımda mercimekleri görebiliriz.

2. Karışımı süzgeçten geçirdiğimizde, mercimekler süzgeçte kalır.

3. Karışım tam olarak ayrılmamıştır. Mercimeklerin üzerinde su kalmıştır.

4. Mercimeklerin üzerindeki suyu, mercimekleri ısıyla kurutup, suyu buharlaştırarak ayırabiliriz.

5. Süzme yöntemini mercimek katı, su sıvı olduğu için kullandık.

 

Süzme yöntemi; Sıvıları,  içindeki çözünmemiş katılardan ayırmak için kullanılır. Suyun mercimekten tamamen ayrılması için kurutma işlemini önerebiliriz. Çünkü mercimekler üzerindeki su buharlaşırsa, ancak o zaman su-mercimek karışımı ayrılır. Her karışım süzme yoluyla ayrılmaz. Örneğin; Yemek sodası-su karışımı

Ancak suyun içinde çözünemeyen katılar süzme yöntemiyle kısmen ayrılırlar. Buharlaştırılırsa tamamen ayrılmaları sağlanmış olur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

 

DENEY NO                          :   26

DENEYİN ADI                     :  SODA SUYUN İÇİNDE Mİ?

DENEY TARİHİ                   :   29/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :   Sıvıları, içinde çözünmüş katılardan ayırabilme yöntemini

                                              kavrayabilme.

 

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

2 kaşık yemek sodası, bir bardak su, süzgeç, cam kase, damlalık, saat camı, kaşık.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI :

1. Bir bardak suya, iki kaşık yemek sodası ekleyerek karıştıralım.

2. Karışımın görünüşüne ve tadına bakalım. Gözlemlerimizi not edelim.

3. Karışımı süzgeçten geçirerek, suyun cam kasede toplanmasını sağlayalım.

4. Kasedeki suyun tadına bakalım. Gözlemlerimizi not edelim.

5. Karışımdan damlalıkla bir miktar su alıp, saat camına koyalım.

6. Saat camını pencere önüne koyarak, birkaç dakika bekleyelim. Gözlemlerimizi not edelim.

7. Saat camındaki maddenin tadına bakalım. Gözlemlerimizi defterimize not edelim.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Bardaktaki yemek sodasını suyun içinde çözündüğü için göremeyiz.

2. Yaptığımız karışım bir çözeltidir.

3. Cam kasede toplanan sıvı ile oluşturduğumuz sıvının farkı yoktur

4. Yemek sodası, süzme işlemi sonucunda oluşturduğumuz karışımdan ayrılmamıştır.

5. Saat camında kalan maddenin tadı yemek sodasına benzer.

 

Su içinde çözünen yemek sodası, süzülemeyecek kadar küçük parçalar halinde dağılmıştır.

Yemek sodası, bu karışımdan sadece buharlaşma yöntemi ile ayrılabilir.

Buharlaşma yöntemi, bol sulu karışımlardaki fazla suyun ayrıştırılarak atılmasında da kullanılır.

 

 

 

 

 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

DENEY NO                          :   27

DENEYİN ADI                     :  DEMİRSE AYIRMAK KOLAY

DENEY TARİHİ                   :   29/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               : İçinde mıknatıs tarafından çekilen madde bulunan karışımları

                                             ayırma yöntemini kavrayabilme.

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Ataş, bakır tozu, demir tozu, toplu iğneler, mıknatıs, kum, tabak(2 adet).

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Tabak içinde bir miktar demir tozu ile kumu karıştıralım.

2. Karışımın görünüşünü inceleyelim.

3. Karışıma mıknatısı yaklaştırarak, gözlemleyelim.

4. Diğer tabağın içine kum ve toplu iğne karışımını koyalım.

5. Karışımın görünüşünü inceleyelim.

6. Karışıma mıknatısı yaklaştırarak, gözlemleyelim.

7. Diğer malzemelerle aynı işlemleri tekrarlayalım.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Demir tozu-kum karışımına mıknatısı yaklaştırdığımızda, mıknatıs demir tozlarını çekmiştir. Demir tozları karışımdan ayrılmıştır.

2. Kum-toplu iğne karışımına mıknatısı yaklaştırdığımızda, mıknatıs toplu iğneleri çekmiştir. Toplu iğneler  karışımdan ayrılmıştır.

3. Ataş-kum karışımına mıknatısı yaklaştırdığımızda, mıknatıs ataşları çekmiştir. Ataşlar karışımdan ayrılmıştır.

4. Bakır tozu-kum karışımına mıknatısı yaklaştırdığımızda, mıknatıs bakır tozlarını çekmemiştir. Bakır tozları karışımdan ayrılmamıştır.

Bu deneyde ;mıknatıs, demir tozları, toplu iğne, ataş gibi maddeleri çekerken, bakır tozlarını çekmez. Çöplerdeki demirli atıklar bu yöntemle ayrılırlar.

Mıknatıs, manyetik alan üreten nesne veya malzemedir. Demir, nikel, kobalt gibi bazı metalleri çeker, bakır ve alüminyum gibi bazı metallere ve metal olmayan malzemelere etki etmez.Mıknatıslık etkisi, malzemelerde iki karşılıklı uçta toplanır. Bu iki uca mıknatısın kuzey ve güney kutbu ismi verilir. İki mıknatısın eş kutupları birbirini iterken, zıt kutupları birbirini çeker.

Mıknatıs nerelerde kullanılır, kullanım alanları :
Mıknatısın kullanıldığı başlıca yerlere bakacak olursak, pusula, bildiğimiz VHS videolar, kasetler, bilgisayarların içindeki floppy diskler ve hard diskler, kredi ve ATM kartları, televizyon ve bilgisayar monitörleri, kapı zili, hoparlör ve mikrofonlar, elektrikli motor ve jeneratörler, transformatörler öne çıkıyor. Dikiş makinelerini de unutmayalım; yere saçılan bin tane toplu iğneyi en ufak hasarla toplamanın tek yolu mıknatıs değilse nedir? Bir de buzdolabı kapaklarının üstüne yapıştırılan süsler var tabii.



MIKNATISIN KULLANILDIĞI YERLER
1- Denizciler pusula ile yönlerini bulurlar.
2- Hurda yığınları arasındaki demir parçalarının ayıklanmasında
3- Vinçler de ağır yükleri kaldırmak için elektro mıknatıs kullanılır.
4- Elektrik motorlarında, kapı zillerinde,telgraf ve telefon gibi araçlarda kullanılır.
5- Elektrik santrallerinde jeneratörlerde elektrik elde etmek için kullanılır.
 

MIKNATIS ÇEŞİTLERİ VE MIKNATISIN KUTUPLARI :




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

DENEY NO                          :   28

DENEYİN ADI                     :  YÜZEN ÜSTE, BATAN DİBE

DENEY TARİHİ                   :   29/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  Suda çözünmeyen maddeleri karışımdan ayırma yöntemini

                                              kavrayabilme.

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Kurşun kalem, demir tozları, cam bilye, plastik araba, çivi, su, büyük bir kova.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Yukarıdaki maddeleri büyük bir kova içine atıp, su ile karıştıralım. Gözlemlerimizi not alalım.

 

DENEYİN SONUCU :

1. Kalem, plastik araba yüzerken, demir tozları, cam bilye ve çivi suya batar.

2. Daha küçük bir kalem ve daha küçük plastik araba da suda yüzer.

3. Küçük cam parçası, iyice ezilmiş demir tozları, çivi küçük parçaları da batar. Yine yüzdürme yöntemi ile ayrılabilirler.

 

 

 

Suda çözünmeyen maddeleri karışımdan ayırmak için, yüzdürme yöntemini kullanırız. Yüzdürerek ayırmanın temel koşulu, karışımı oluşturan maddelerin yüzme ve batma özelliklerinin olmasıdır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D E N E Y       P L A N I

 

DENEY NO                          :   29

DENEYİN ADI                     :  ODUN TALAŞINI YÜZDÜRELİM

DENEY TARİHİ                   :   30/12/2011

DENEY YERİ                      :  SINIF

DENEYİN AMACI               :  Suda çözünmeyen küçük maddeleri karışımdan ayırma yöntemini

                                              kavrayabilme.

DENEYDE KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER  :

Odun talaşı, plastik küvet, su, cam kavanoz(2 adet), küçük çivi(3-4 tane), yemek kaşığı, plastik tabak.

DENEYİ YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf

 

DENEYİN YAPILIŞI

1. Plastik tabak içinde, odun talaşı ve çivileri karıştıralım.

2. Karışımı su dolu cam kavanoza boşaltalım. Suyu gözlemleyelim.

3. Su yüzeyindeki odun talaşını kaşıkla diğer cam kavanoza alalım.

4. Cam kavanozdaki suyu plastik küvete boşaltalım. Gözlemlerimizi not edelim.

 

 

DENEYİN SONUCU :

1. Karışımı cam kavanoza boşalttığımızda çiviler kavanozun dibinde kalırken, odun talaşları su yüzeyine çıkıp, yüzdüler.

2. Su yüzeyindeki odun talaşını topladığımızda geriye çiviler kaldı.

3. Cam kavanozdaki suyu plastik küvete boşalttığımızda kavanozun dibinde çiviler kalmıştır.

 
 Bu deneyde; Suda yüzen odun talaşı ile suda batan çivileri suda yüzme-batma özelliklerinden yararlanarak yüzdürme yöntemiyle ayırmış olduk. Suda çözünmeyen küçük maddeleri karışımdan ayırmak için, yüzdürme yöntemini kullan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder