D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 19
DENEYİN
ADI : TAHTA YAPALIM
DENEY
TARİHİ : 01/12/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Doğal bir maddeden yapay bir madde elde
etmeyi
kavrayabilme
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Ağaç
tutkalı(500 g), odun talaşı(4 su bardağı), tahta parçası, plastik leğen
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. 4 su bardağı odun talaşını plastik leğen
içine dökelim.
2. Üzerine tutkalı ekleyelim.
3. Bu iki maddeyi tıpkı hamur gibi yoğuralım.
4. Yaptığınız karışıma istediğiniz şekli
verelim.
5. Elde ettiğimiz maddeyi, tahta parçası ile
karıştıralım.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Tahta parçası yaptığımız maddeden farklıdır. Tahta doğal madde, deneyde yaptığımız
tahta ise yapay maddedir.
2.
Doğal ve yapay maddeler arasındaki benzerlikler ;Doğadan olduğu gibi
yada çok hazla yapısal değişikliğe uğramadan elde edilmiş maddelere doğal
maddeler denir. Doğal olmayan yollardan elde edilen maddelere yapay maddeler
denir. Yapay maddeler de doğal maddeler gibi doğadan oluşturulmuş maddelerdir.
Yaptığımız
bu etkinlikte; doğal bir maddeden yapay bir madde elde ettik.
Maddeleri
günlük yaşamda doğal, yapay ve işlenmiş haliyle kullanırız. Örneğin, altın
doğal bir maddedir. Ancak takıya dönüştürmek için çeşitli işlemlerden
geçirilir. Altın bilezik, altının işlenmiş halidir. Altını işleyen ve şekil
veren meslek dalına kuyumcu denir. Bakır doğadan elde edilir. Bakır tencere ise
bakırın işlenmiş halidir. Tencere bir cisimdir. Aynı zamanda eşyadır.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 20
DENEYİN
ADI : ISI AKIYOR
DENEY
TARİHİ : 15/12/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Maddeler arasında ısı alışverişi ve
maddelerin sıcaklık
değişimini
kavrayabilme.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Kimya
termometresi(2 adet), 1 bardak sıcak su, 1 bardak soğuk su, cam kase,
beherglas, eşit kollu terazi, tartım takımı.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Cam kaseye sıcak suyu boşaltalım.
2. Termometrelerden biri ile suyun
sıcaklığını, eşit kollu terazi ile de kütlesini ölçüp not edelim.
3. Beherglastaki suyun termometre ile
sıcaklığını, eşit kollu terazi ile de kütlesini ölçüp not edelim.
4. Beherglası cam kase içine koyup, 10 dakika
bekletelim.
5. Her iki suyun sıcaklığını ölçüp,
gözlemlerimizi kaydedelim.
6. 3 dakika daha bekleyip, termometrenin
gösterdiği değerleri yeniden kontrol edelim. Bulduğumuz değerleri not edelim.
7. Beherglastaki ve cam kasedeki suların
kütlelerini yeniden ölçelim. Bulduğumuz değerleri not edelim.
DENEYİN SONUCU :
1. Cam kasedeki sıcak su soğumaya başladı.
Sıcak suyun içindeki termometrenin gösterdiği suyun sıcaklık değeri azaldı.
2. Beherglastaki soğuk su ısınmaya başladı.
Soğuk suyun içindeki termometrenin gösterdiği suyun sıcaklık değeri arttı.
3. Her iki kaptaki termometrelerin gösterdiği
değerler eşit olduğunda suların sıcaklık değerleri sabit kaldı. Yani değişmedi.
4. Her iki kaptaki suyun kütleleri sabit kaldı.
Yani değişmedi.
Sıcaklıkları farklı iki madde bir araya
geldiğinde, sıcaklığı yüksek olandan sıcaklığı düşük olan maddeye doğru ısı
akışı olur. Bunun sonucunda sıcak olan madde soğur, soğuk olan madde ısınır. Maddeler
arasında ısı alışverişi durduğunda, her iki maddenin sıcaklığı da eşit olur.
Yaptığımız deneyde ölçtüğümüz değer, sıcaklıktır. Yani maddede artan veya azalan değer sıcaklıktır. Sıcaklığın alçalıp,
yükselmesini sağlayan etken ise alınıp verilen ısıdır. Isı madde değildir.
Çünkü, soğuk su bulunan bardağa ısı geçtiğinde(aldığında) suyun kütlesinin
artmadığı veya sıcak su bulunan bardaktan ısı geçtiğinde(verdiğinde) suyun
kütlesinin azalmadığı eşit kollu terazi de yapılan ölçümler sonucunda görmüş
olduk.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 21
DENEYİN
ADI : KALIP KALIP ÇİKOLATA
DENEY
TARİHİ : 15/12/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Isıtılan katı maddelerin sıvı, soğutulan
sıvı maddelerin katı hale
dönüştüğünü kavrayabilme.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Ambalajlı
sütlü sade çikolata, metal çay tabağı, ispirto ocağı, sacayak, kibrit, tel
kafes.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI :
1.
İspirto ocağını, sacayağın altına yerleştirelim. Sacayak üzerine tel kafes ve
çay tabağı koyalım.
2.
Çikolatanın ambalajını çıkarıp, çay tabağının içine yerleştirelim.
3.
İspirto ocağının üzerindeki çikolatayı gözlemleyelim.
4.
5 dakika sonra ocağı söndürelim. 5 dakika daha bekleyip, gözlemlerimizi not
edelim.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Çay tabağında çikolata ısıtıldığında eridi.
2.
İspirto ocağını söndürüp, 5 dakika beklediğimizde tekrar çikolata katılaşmaya
başladı.
3.
Eriyen çikolatanın tadı değişmemiştir.
4.
Çikolatalar erimiş halde kalıplara dökülüp şekil verilir.
Isıtılan
katı maddeler, sıvı hale dönüşür. Bu olaya erime denir. Sıvı hale dönüşen madde
ise soğuduğunda katı hale dönüşür. Bu olaya donma denir.
Kuyumcular,
diş hekimleri ve seramik sanatçıları maddelerin erime ve donma özelliklerinden
faydalanarak altınları, takma dişleri ve seramik eşyaları şekillendirirler.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 22
DENEYİN
ADI : ŞEKERE NE OLDU?
DENEY
TARİHİ : 15/11/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Bazı katıların ısı
etkisiyle değişip, eski haline gelmediğini
kavrayabilme.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Kesme
ya da toz şeker, deney tüpü, tüp maşası, ispirto ocağı çay kaşığı, kibrit.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1.
Deney tüpüne bir miktar şeker koyalım.
2.
İspirto ocağının üzerinde deney tüpünü ısıtalım. Gözlemlerimizi not edelim.
3.
Bir süre sonra ispirto ocağını söndürelim. Deney tüpündeki şeker soğuduğunda yeniden
gözlemleyelim.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Şeker ısıtıldığında sıvı hale gelmiştir.
2.
Şekerin rengi sararmıştır.
3.
Şeker soğuduğunda eski haline gelmemiştir.
Bazı
katı maddeler, ısı etkisiyle değişikliğe uğrar. Ancak eriyen çikolata gibi eski
haline dönemez. Bu olaya ısı etkisiyle bozunma denir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder