D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 10
DENEYİN
ADI : HANGİSİ BULUNDUĞU KABIN ŞEKLİNİ ALIR?
DENEY
TARİHİ : 17/11/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Küçük taneli maddeleri tanımak.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Mısır
taneleri, cam kavanoz(5 tane), cam bardak(2 tane), toz şeker, kalem silgi, tuz,
su.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Kavanozlardan birinin içerisine önce
kalemi, sonra silgiyi atıp, gözlemleyelim. Gözlemlerimizi not edelim.
2. İkinci kavanozun içine bir bardak su
koyalım. Gözlemlerimizi not edelim.
3. Üçüncü kavanozun içine mısır taneleri
koyalım. Gözlemlerimizi not edelim.
4. Dördüncü kavanozun içine tuz koyalım.
Gözlemlerimizi not edelim.
5. Beşinci kavanozun içine toz şeker koyalım.
Gözlemlerimizi not edelim.
DENEYİN
SONUCU :
1.Kavanozun
içine attığımız silgi ve kalemin şekli değişmemiştir.
2.
2. Ve 3. Kaplardaki mısır taneleri ve su bulundukları kabın şeklini almıştır.
3.Silgi
ve kalem, su ve mısır tanelerinin davranış özelliğine benzememektedir.
4.
Tuz ve toz şekerin akan davranış özelliği, su ve mısır tanelerinin gösterdiği
davranışı göstermektedir.
Öyleyse
;Küçük taneli katılar akma özelliği ile sıvılara benzer. Bulundukları kabı
tamamen doldurmazlar. Konuldukları kabın şeklini alır. Ancak kendi şekilleri
değişmez. Pirinç, bulgur, mercimek, toz deterjan, kum vb. örnek verilebilir.
GÖZLEM -1
|
Balonu
şişirerek ağzını iple bağladık. Balona dokunduğumuzda balonun şekli değişti.
Balonun ipini çözüp, yüzümüze doğru tuttuğumuzda, havanın geldiğini hissettik.
Şişirilmiş
balonu değişik şekillere soktuk. Gözlem sonucu ;Balonu şişiren havadır.
GÖZLEM -2
|
Elimize
bir karton alarak, yüzümüze doğru salladık. Yüzümüze havanın geldiğini
hissettik.
Gözlem
sonucu ;Havanın varlığını ikinci gözlem ile de kanıtladık. Hava gaz bir
maddedir.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 11
DENEYİN
ADI : ISLANMAYAN KAĞIT?
DENEY
TARİHİ : 17/11/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Havanın varlığını kanıtlamak.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Kağıt
mendil, su, kavanoz, kova.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Kağıt mendili kavanozun dip kısmına
yerleştirelim.
2. Kavanozu ters çevirerek, su dolu kova
içerisine, dik olarak batıralım. Mendili kontrol edelim. Gözlemlerimizi
yazalım.
3. Kavanozun ağzını yavaş yavaş yukarı doğru
döndürelim. Gözlemlerimizi yazalım.
4. Kavanozun ağzını yukarı doğru döndürünce
mendili kontrol edelim. Mendil ıslanmıştır.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Kavanoz dik olarak batırıldığında dibine kadar su girmemiştir.
2.
Kavanoz dik olarak batırıldığında kağıt mendil ıslanmamıştır. Kavanozun
içindeki hava sayesinde kağıt mendil ıslanmamıştır.
3.
Kavanozun ağzını yavaş yavaş yukarı doğru döndürünce, kağıt mendil ıslanmıştır.
Etkinlik
sırasında kavanozun ağzını yukarı doğru çevirince, kabarcıklar çıkmıştır. Bu
kabarcıklar kavanozun içindeki havadır. Kavanozdan hava çıkınca, kağıt mendil
ıslanmıştır.
Gözle
göremediğimiz ancak duyu organlarımızla hissettiğimiz hava, gaz halinde bir
maddedir.
Rüzgar,
yağmur ve kar havanın varlığı ile gerçekleşen doğa olaylarıdır.
İnsanlar
tarih boyunca, gökyüzünde olan yağmur, kar, fırtına, şimşek gibi olaylara ilgi
duymuşlardır. Hem hava olaylarından yararlanmak, hem de korunmak amacıyla
çalışmalar yapılmıştır. Atmosferdeki bütün hava değişikleri hava olayları diye
adlandırılır. Hava olaylarını inceleyen ve havanın nasıl olacağına ilişkin
tahminler yapan bilim dalının adı meteorolojidir. Bir yıllık hava şartları
değişimi mevsimleri oluşturur. En büyük etken güneştir. Meteoroloji uzmanları,
bilimsel yöntemler ve çeşitli teknik araçlarla hazırladıkları hava tahmin
haritaları sayesinde, hava durumunu çeşitli basın yayın araçlarından duyurarak
insanların günlük hayatlarını, işlerini, seyahatlerini v.b. düzenlemelerini
sağlarlar.
Soluk
alırken, havadan aldığımız oksijen, soluk verirken havaya verdiğimiz
karbondioksit birer gaz maddedir. Tüplere doldurulmuş haldeki LPG ile doğal
gaz, mutfaklarda kullandığımız tüp gaz,
gaz halindeki maddelerdir.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 12
DENEYİN
ADI : KOLONYAYA NE OLDU?
DENEY
TARİHİ : 18/11/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Gazların bulundukları ortamda yayıldığını
kanıtlamak.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Kolonya,
pamuk, cam tabak, saniyeyi gösteren saat, kalem.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Cam tabağı sınıfın en arkasındaki sıranın
üzerine yerleştirelim.
2. Bir pamuk parçasını bolca kolonya dökerek,
ıslatalım.
3. Pamuk parçasını cam tabağa koyalım.
4. Bir arkadaşımızdan, sınıfın en arkasında
oturan arkadaşımızdan başlayarak, kokuyu ne zaman hissettiklerini yazmasını
isteyelim.
5. Koku bittiği anda kolonyalı pamuğu
gözlemleyerek, not alalım.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Kokuyu hepimiz aynı anda hissetmedik.
2.
Kokuyu ilk kez sınıfın en arkasında oturan arkadaşımız hissetmiştir.
3.
Kolonyanın kokusu, en önde oturan arkadaşımıza en son ulaşmıştır.
4.
Pamuktan kolonya uçunca pamuk kurumuştur.
Kolonya
buharlaşarak, havaya karışmıştır. Gaz halindeki maddeler yayılma özelliği
sayesinde, bazen de kolonyada olduğu gibi kokularından fark edilirler.
Hava
bir gaz karışımı olduğundan, bulunduğu ortamda yayılır.
D E N E Y P L A N I
DENEY
NO : 13
DENEYİN
ADI : HAVAYI HAPSEDEBİLİR MİYİZ?
DENEY
TARİHİ : 18/11/2011
DENEY
YERİ : SINIF
DENEYİN
AMACI : Gazların akıcılık özelliğinin, sıvıların
akıcılık özelliğinden daha fazla olduğunu kanıtlamak.
DENEYDE
KULLANILACAK ARAÇ VE GEREÇLER :
Su,
balon, toplu iğne, iplik, plastik küvet.
DENEYİ
YAPACAK ÖĞRENCİLER : Tüm sınıf
DENEYİN YAPILIŞI
1. Balonu şişirerek, ağzını iple bağlayalım.
2. Plastik balona toplu iğne batırarak, küçük
bir delik açalım.
3. Balonu gözlemleyip, gözlemlerimizi not
edelim.
4. Şimdi aynı balonu su ile doldurarak,
ağzını bağlayalım. Balonu plastik küvet üzerinde tutarak, gözlemlerimizi not
edelim.
DENEYİN
SONUCU :
1.
Şişirdiğimiz balonun hemen küçülmesinin nedeni, içindeki havanın dışarıya
çıkmasıdır.
2.
Su dolu balondan da hava dolu balon kadar hızlı olmasa da küçülmeye
başlamıştır. Bunun nedeni içindeki suyun çıkmasıdır.
3.
Hava dolu balondan, su dolu balondan daha hızlı madde çıkışı olmuştur.
Gazların
akıcılık özelliği, sıvılarınkinden daha fazladır. Gazlar çok küçük
gözeneklerden kaçabilme özelliklerinden ötürü, kapalı kaplarda bulundurulur.
Bulundukları kabın tamamını doldururlar. Gazlar bir kap içinde
sıkıştırılabilirler. Gazların bu özelliklerinden yararlanarak,
tüp
gaz, yangın söndürme cihazları vb. gibi araçlar yapılmıştır.
GÖZLEM -3
|
Pompa
ile hava verilerek şişirilmiş bir top ile şişirilmemiş diğer bir topu
gözlemleyelim.
Hangisi
ile oynamak daha kolaydır? Deneyerek
düşünelim. Şişirilmiş top ile oynamak tabi ki daha kolaydır. Çünkü içi hava
dolu olduğu için zıplayacaktır. Şişirilmemiş top ile oynamak imkansızdır.
Ayrıca bisikletin veya arabanın lastiğine çivi battığı zaman o araçla ilerlemek
de zordur. Gazlar bir bisiklet lastiğine, topa, balona veya bir tüpe
sıkıştırılabilirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder